onsdag 8 november 2017

Amorteringskrav, skuldkvotstak, bubbla och what not?

Till att inleda vill jag visa ett klipp där Jan Bolmeson som handhåller bloggen Rika tillsammans, förklarar sin syn på bostadsmarknaden. Jag håller helt och hållet med honom här och jag tycker det är modigt och ödmjukt av honom att medge att hans tajming var off, trots att många signaler för uppblåsta bostadspriser finns där.



Det har varit mycket snack om ev bostadsbubbla och fallande bostadspriser. Jag har själv varit mycket negativ till svenskarnas lånfest som knappast följer inkomstökningarna i samhället.

Sanningen är att svenska hushåll har en skuldkvot på 180% och denna har varit stigande.
Skuldkvot = Hushållens skulder  / nettoinkomst årligen.
Jag själv ligger i skrivande stund på 129% med mitt feta studielån.

Anledningen till detta inlägg är för att jag vill dels vill delge information om kommande lagförslag som man menar skulle kunna dämpa firandet av lånandet. Jag vill också gärna kunna återvända ifall jag blir osäker på lagarna, förslagen, eller ifall det skulle bli ändring.

Nuvarande lagIdag finns ett amorteringskrav där den årliga amorteringen skall vara:
  • 2% ifall bolånet motsvarar mer än 70% av värdet av bostaden. 
  • 1% ifall bolånet motsvarar 50-70% av värdet av bostaden. 
Nya lagförslag:

Nytt amorteringskrav (detta läggs den 13e nov, och om går igenom blir giltigt från vår 2018):
  • Betala 1 %-enhet mer ifall bolånet är mer än 4,5 x bruttoinkomsten. Dvs max 3% årlig amorteringskrav. Observera att det nya förslag gäller enbart nya bostadslån och är inte retroaktivt. Detta uppskattas ha en effekt på 14% av nya bostadslån.
Skuldkvotstak
  • Förslaget blir att man EJ skall få ta bostadslån som överstiger 6 x årliga nettoinkomsten. Dvs mer än 600% av disponibel inkomst.

Hur ser ni själva på bostadsmarknaden? Vilken är er skuldkvot? Använder ni hellre räntekvot än skuldkvot som värdering på hur illa situationen ser ut för en med mycket lån?

På återseende.
Vänliga hälsningar
Aktieboom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar