lördag 2 december 2017

Min situation idag. Personligt kassaflöde?

Okej. Här kommer ett ganska personligt blogginlägg, men jag behöver skriva av mig och ber om ursäkt att inlägget blir rörigt.
Målet med bloggen och mitt kämpande är att ackummelera en miljon i förmögenhet mha aktieinvestering, och samtidigt vara skuldfri. Jag kommer att lyckas med detta, frågan är bara när.

Skuldfri kommer jag inte vara på länge pga ett gigantiskt studielån till CSN på nästan en halv miljon. Jag har frågat runt på nätet om hur jag skall göra gällande återbetalning av skuld (just nu har jag minimumbetalning) och jag har nästan uteslutande fått rådet att avvakta och hellre investera.

Jag trodde att jag skulle få ett ordentligt lönekliv på netto 8-9000 kr, men det visade sig vara fel och istället låg sanningen runt +3300 kr. Inte dåligt, men mina höga förväntningar gjorde att drömmen om att bli skuldfri miljonär var en bit längre bort än vad jag trodde. Detta var väldigt psykiskt påfrestande, när det plötsligt kändes som jag satt fast i ett ekorrhjul och jobbet kändes mer som ett krav än nåt jag ville göra. Är nog flera faktorer som spelat in här, dels att jag varit deppig och isolerad från vänner, tagit slut med förhållande, samt varit ett dåligt börsår för mig så mycket så att trots att jag jobbat igenom 1 år så verkar det som min förmögenhet inte rört sig och jag istället stått och stampat trots att jag budgeterat för kung och fosterland.


 Detta klippet känns lite som att det skulle kunna vara mig

Jag har hämtat inspiration från alla möjliga böcker gällande betala av skuld vs bygga passiv inkomst och svaret är olika:
Söker jag på internet är det huvudsakliga svaret det teoretiskt korrekta dvs att man skall göra det som ger högst nettointäkt (mindre ränta från skatt eller högre avkastning från annat t ex aktier/sparande?).

Dave Ramsey
från Total Money Makeover säger att man skall betala av det snabbast möjligt oavsett ränta, innan man bygger upp förmögenhet.
Robert Kiyosaki från Rich Dad Poor dad, menar att man skall satsa på att öka inkomstgivande tillgångar primärt och att betala minimum. Dock kan ett ev. överskott från tillgångarna nyttjas till att betala av skuld men att det är sekundärt.

Jag har börjat ta inspiration från Kiyosaki och gjort en beräkning för fritt kassaflöde i min situation.
Jag tar alla nettoinkomster: Lön från jobb, aktieutdelningar efter skatt och övriga inkomster jag ändå inte har.Subtraherar detta med månadsutgifterna: Hyra, skatt, CSN-ränta och övriga utgifter för att leva.

Resultatet blir ett nettokassaflöde per månad. Detta kan nyttjas till att investera i aktier (eller betala skulder). Målet blir att öka detta flöde och det är detta mit fokus kommer ligga på isf att betala av mina skulder skyndsamt.

Önska mig lycka till. =)

Ha det bra.
Hälsningar Aktieboom

PS. Ny investering på gång. Väntar bara på rätt läge, men skulle kännas bra med lite fler än fyra innehav i aktieportföljen.DS.

2 kommentarer:

  1. behöver du ett lån? Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Hej Hur mår du idag?? Behöver du ett brådskande lån nu inom de närmaste 6 - 12timmarna nu utan stress eller fördröjning REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag ger vi ut lån på 2% ränta maila oss nu för dina brådskande lån
    Maila oss vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com} whatsapp: +46769618757
    Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig
    REMY.INC

    SvaraRadera
  2. VI HAR ETT LÅN TILL DIG ANSÖK OM ETT IDAG OCH VAR GLADA VI ÄR HELA FÖR DIG FR ALLA LÅNTYPER kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Hej Behöver du ett snabbt lång- eller korttidslån med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, personliga lån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolideringslån etc. oavsett din kreditvärdighet.
    Personliga lån (säkra och osäkra)
    Företagslån (säkra och osäkra)
    Konsolideringslån och många fler.
    Kontakta oss för mer information om låneerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem du har ditt lån inom 6 -12 timmar. kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig ,

    SvaraRadera