torsdag 26 oktober 2017

'Vi har åtminstone kaffe'...

Så hade titeln på en bok hetat om jag skrev en om budgetering och sparande:
"Atleast we've got coffee".

Vad jag menar med detta är att det är så jäkla lätt att falla i lyxkonsumtion såsom godis, läsk, energidryck, alkohol etc. Kollar jag på min budget så spenderar jag kanske 250-300 danska kronor varje månad inom 'onyttigheter' vilket är på tok för mycket. Här är det skönt att veta att man åtminstone har pulverkaffe hemma om man blir sugen.

Jag fick för några dagar sedan besked om att min jobbposition inte uppdaterats i, och att lönerapporten skickats in med de gamla uppgifterna. "Oroa dig inte, du får kompensation för detta nästa månad", skrev den som registrerar min lön. Dagen efter blev min jobbposition uppdaterad.

Detta gjorde mig extremt irriterad, då vi snackar om en löneökning på kanske 8-9000 kr vilket för mig och många andra är en extremt skillnad. Samtidigt har jag kollat på mitt lönekonto nu en vecka innan löning där jag haft runt 1500 kr kvar. Hade jag budgeterat som en minimalist så hade inte detta varit ett problem men jag kände det var dags att uppdatera mitt budgetsystem.


"Varje sparad krona är lika mycket värd som en intjänad"
Ungefär detta sa min pappas bekant. Han är en person som vunnit pris för han och sin hustrus gedigna sparande (inget skämt).

Problemet med sparande är att det är så abstrakt. Jag använder själv budgetprogram för att se var pengarna går, men jag vet att jag kan spara ytterligare. Ett sätt att konkretisera sparande är att varje gång du sparar pengar så lägger du beloppet i en burk. Eftersom jag inte har så mycket kontanter så gör jag istället följande:

Here comes "The jar system":

REGLER:
1. Skaffa en burk. I mitt fall en tom kaffeburk.
2. Ha ett papper i burken.
3. Varje gång du sparar pengar på något onödigt så skrivs detta upp på pappret. Glöm inte skriva upp datum.
4. Avstäm efter en viss tid, t ex 1, 3 eller 12 månader och se hur mycket pengar du sparat på allt onödigt du inte köpt.






Ska man skriva upp varje grej man går förbi och räkna det som "sparade pengar"?
Nej! Med sparade pengar menar jag att jag utnyttjar all min tankekraft och får nästan slå mig själv och vända om vid kassan för att lämna tillbaka produkten. I mitt fall har det varit choklad för 25 dkk eller iced coffee för 25 dkk. Jag var också påväg att köpa ett durkslag för 70 dkk idag, trots att jag har ett gammalt men fungerande.

Sedan den 22a oktober är jag uppe i 155 kr. Inte mycket men många bäckar små. =)

Vilka är era bästa spartips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar