lördag 21 oktober 2017

Bokrecension av The Total Money Makeover


Dave Ramsey är 'gubben' som menar allvar när det kommer till skuldbetalning. Han är en känd personlighet med miljontals lyssnare på hans radioshow som nu återfinns på youtube. Här går Dave igenom, på nästan ”Dr Phil”-manér hur man betalar av en skuld. 

Skulle jag sammanfatta vad boken behandlar skulle det vara detta:
1. Disciplin och motivation (gasellintensitet // jävlar anamma) och hur det är grunden att få ordning på skutan.
2. Steg för steg där man först gör upp en buffert, sen betalar av skulder.
3. En sjuhelskottas massa anekdoter och personer som skrivit in hur bra systemet fungerat för dem. Alltför många i mina ögon.

”The total money makeover” kretsar omkring dessa babysteps som skall avverkas i tur och ordning:
-------------------------------------------------
1. Samla 8000 kr i nödbudget (1000 usd).
Principen handlar om att man måste budgetera för det oväntade, för det kommer ske nåt oväntat (obetald räkning, bilen pajar, böter, etc).
2. Lista alla skulder utom amortering av bostad, och betala av lägst till högst skuld oavsett ränta. Studier har påvisat att det psykologiskt är mer motiverande att betala av skulder på detta sätt än att göra det matematiskt korrekt.
3. Gör en buffert motsvarandes 3-6 månaders utgifter.
Ifall man blir av med jobbet, nån i familjen blir sjuk så finns det möjlighet att ta pengar härifrån utan att behöva köpa på kredit.

Nästa 3 steg görs samtidigt:
    4. Investera 15% av nettolönen till pension.
    5. Spara till barnens utbildning
   
6. Amortera färdigt bostaden.

Och slutligen:
7. Skänk till behövande, och fortsätt bygg din förmögenhet.
--------------------------------------------------------------
Jag tycker dessa steg är helt fantastiska och författaren förtjänar ros för dessa. Däremot är boken onödigt lång och full av upprepningar. Boken fokuserar mer på avbetalning av skulder än hur man blir rik, även om principen avverkas på samma sätt som Kiyosaki i boken 'Rich Dad, Poor Dad' beskriver hur man skapar en finansiell frihet: Minska utgifter och öka dina inkomstkällor.

Jag ger boken 3 av 5 stjärnor.
Personligen så har jag funderat på om jag själv skall gå den här vägen, men då betyder det att jag skulle sälja alla mina aktier för att betalar av min studieskuld i babystep 2 och då mister jag min passiva inkomst från utdelningar.

Här är ett filmklipp där författaren delger hur man angriper en skuld:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar