lördag 28 oktober 2017

Bokrecension - Vägen till din första pengamaskin av Tobias Schildfat (1a utgåvan)

Mitt intresse för aktieinvestering startade efter jag hade läst denna bok, jag vill påstå att det är en perfekt nybörjarbok då språket är lättsamt, simpelt och Tobias gör inte några avancerade utsvängningar.

Boken introducerar läsarna till principen att bygga en egen pengamaskin. En pengamaskin är en investering som få pengar att jobba åt en själv, och som på sikt kan skapa ett pengaregn. Han skriver att de flesta motargument är att börsen och dylikt är svårt eller att man inte har tid – dessa myter försöker Schildfat slå hål på och lyckas väldigt bra. Han går också igenom olika motiv till varför man skulle vilja bygga en pengamaskin – exempelvis som att möjligheten till mer fritid eller finansiellt oberoende.

Schildfat ger en övergripande bild av olika finansiella instrument såsom fonder, optioner, terminer fungerar men han landar i slutändan på aktier som han föredrar och framförallt investmentbolag. Just investmentbolag är det väldigt tydligt att Schildfat har en förkärlek till. Han skriver att majoriteten av investmentbolag köps till substansrabatt. Detta kanske var sant tillbaka i 2010 men är inte det nu 7 år senare där många investmentbolag stigit ordentligt i pris.Sett till riskspridning är investmentbolag för en nybörjare väldigt bra att äga då man dels får utdelning, men också äger många bolag på samma gång för priset av ett.

I en intervju i nordnet så sade Schildfat att han har en portfölj som bara består av olika investmentbolag.

Mot slutet av boken så går författaren in lite mer på hur man kan övergripande kan analysera ett bolag och ställer upp några riktlinjer. Riktlinjer såsom:
-Vad skriver media om bolaget?
-Vem är VD?
-Vilken affärsidé har bolaget?
-Hur ser ägandet ut?
-Hur är resultatet?
-Hur värderas bolaget av börsen?
-Hur ser framtiden ut?
-Tror du på bolaget?

Summa summarum så är boken en fin introduktion till aktier och börsen. Den riktar sig till den som inte tidigare har utforskat ämnet. I mina ögon så är det lite tunn när det kommer till ämnen såsom budgetering som den verkar sväva runt men aldrig riktigt kommer med handfasta råd. Jag hade också önskat mig en betydligt djupare sondering av aktieanalys, men jag tror detta är ett medvetet val av Schildfat för att inte tappa läsare.

Jag ger boken 3,5 av 5 stjärnor, och rekommenderar den varmt till nybörjare som inte riktigt vågat lära sig mer om aktier och börsen som helhet.