söndag 15 oktober 2017

Kunde inte hålla mig.

Detta kommer bli ett "surt" inlägg.
Med surt menar jag icke-muntert så läs på egen risk.
Ända sedan jag avslutade bloggen har mitt investerande gått åt skogen. Inte säkert att det har haft ett direkt samband, men säkerligen ett indirekt då jag nyttjar bloggen till att motivera mina investeringar.

Största delen av tappet beror till största del pga 85% av investeringen har legat i LUC som haft ett ruttet år med kursnedgång, trots fundamental stabilitet. Jag hade investerat ytterligare i bolaget om jag inte låg så tung i det.

Med ett ruttet år menar jag att jag i år ligger -16,75%, jämfört med SIX30RX som har +11,72%. När man investerat i 5 år så är det ganska mycket pengar det rör sig om. Jag är dock trygg med investeringarna så detta påverkar mig endast i humör och inte i handling. Detta medför dock att jag gärna vill se över mina tankar.

Vad mer? Förmögenhet? Nja, har en nettoskuld på 21 000 kr. När börsen gick i raketfart så hade jag nollat nettoskulden i början av 2016. Trots att jag tjänat en del pengar nu under året så har det negativa året gjort att jag jobbat i uppförsbacke. Jag kan se att min skuld minskar, men min nettoskuld har i princip stått still (detta pga minskade tillgångar). 

Dave Ramsey säger att den största källan till att skapa en förmögenhet är ens inkomst, och som tur är så har jag nu fått en ny position på mitt jobb, vilket innebär en lönehöjning på omkring 65%. Jag vill använda detta till att skapa högre passiv inkomst men marknaden är förbannat högt värderad i dag, och det gör det svårt för mig att investera trots att jag bara sitter på fyra innehav.

Dags att se hur min ekonomiska plan går:

1. Budgetera mha budgetprogram
YES. Gör detta för att se hur jag kan spara och hur skulderna rör sig.

2. Lägga undan MINST 20% av bruttolön till investering ELLER sparande.
YES. Gör absolut detta. Troligen ligger siffran på 30-35%. De som kan lägga omkring 50% har troligen en högre inkomst. Har svårt att se hur folk lever på 8000 när de tjänar 16000 netto men det beror på hur motiverad man är. Jag är inte en av dem.

3. Investera i nya bolag för att bredda portföljen.
Förra gången hade jag två, nu har jag fyra. Fortfarande för få bolag.

4. Screena bolag. Gör detta ofta. Har dock inte lagt in alarm.

5. Öka min passiva inkomst .
Har utdelningar på runt 18 900 kr årligen. Inte mycket men alltid något.


Tack för att ni hänger med.
Vill gärna skriva en analys av bolag. Är med i massa facebookgrupper men minns inte senaste gången jag såg en analys skrivas. Så kommer nog göra nån sån här på bloggen när jag får tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar