söndag 20 november 2016

Lucaras Årsprognos 2016 - Uppdatering.



228,6 MUsd blir minsta intjäningen i år.

Efter den senaste EST nu i november så har Lamb gått ut och sagt att pga vi nu nått årsprognosen och bolaget har ytterligare tillgångar (läs diamanter) som skall säljas innan Q4-slut så kommer årsprognosen slås.


Jag gör ett överslag av vad jag anser är minimumintäkterna för i år:


204,7 Musd i garanterade intäkter fram till idag.

Detta exkluderar försäljningen av Constellation för 63,1 Musd då den ej inkluderas i prognosen, Lesedi säljs först nästa år och baserat på fyra personers insiderköp så tror jag redan de funnit en köpare.


80 000 carat i diamanter som skall säljas i år.


Vi har en auktion kvar den 8e december. Detta är en vanlig auktion/regular tender.

För att jämföra så hade bolaget i Q3 endast en vanlig auktion och där snittade vi 332 usd/carat.


Lucara kommer försöka sälja 80 000 carat (16 kg) diamanter vid regular tender. Jag räknar med ett snittpris som liknar Q3 och tar bort 10% i icke-försäljning. Jag är hellre en pessimist än optimist när det kommer till pengar och mina aktieanalyser.

Beräkning:

204,7 + ((80000 *332) * 0,9) = 228,6 MUsd.


Årsresultat: 228,6 MUsd.

Detta gör att vi passerar prognosens högre intervall (200-220 MUsd) med drygt 8,6 Musd.

Eftersom perioden mellan thanksgiving och jul är den period där diamanter har störst efterfrågan så räknar jag med att vi troligen passerar 230 Musd, däremot är diamantpriset lägre nu än under Q3 men det är inte stor skillnad och det kan mycket väl likna som det är påväg att vända.






idexonline.com -

Detta är prisindex för slipade diamanter, värt att erinra är att prisutveckling i princip korrelerar emellan rå- och slipade diamanter.
----------------------------------------------------------------------------------------

Jag säger alltså att vi kommer nå ett minimumresultat på 228,6 MUsd men räknar med högre försäljning pga Q4 säljer bättre än Q3.

Min slutgiltiga prognos är därför 228,6-235 MUsd exkl. Constellation.*

Jag räknar försiktigt och tycker inte estimatet är orimligt. Jag tror dock inte Lamb kommer höja sin årsprognos såhär sent på året utan den kommer behållas kring 200-220 MUsd, alternativer är att höja den till 210-235 eller liknande men verkar orimligt. Klart är dock att Lamb antagligen kunde behållit sin ursprungliga årsprognos på 230-240 MUsd men det är lätt att vara efterklok.

Vad säger ni?


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*Finns flera ytterligare faktorer jag väljer att bortse från då ju mer makro jag blandar in, desto mer osäker blir min prognos men några exempel är:
-Valutaförändring
-Alternativa tillgångar såsom metaller och diamanter ökar i efterfrågan globalt men det tar tid. Guld är nära sina ATH-nivåer idag.
-Ev. effekt från presidentvalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar