lördag 5 november 2016

4-månadsrapporten (Juli->Oktober)

Förord
Jag har tydligen inte gjort ett inlägg på 4 månader och därmed hoppat över en massa månadsrapporter. Jag har heller inte haft en inkomst utan har varit pank och tvingats sälja aktier, samt ta nödlån från min far (jag hatar att låna så detta svider), samtidigt har jag haft andra tidigare skulder att betala av (inte privata).

Nu har jag fått ett fast avlönat jobb och fick min första lön i november, var tyvärr inget kvar att investera efter allt var budgeterat och klart men jag har börjat betala tillbaka till min far, en betalning kvar.

Pengarna har varit en stress för mig då jag inte haft möjlighet att göra någonting alls utan en inkomst under 3 månader, något som skylls på mig själv då jag väntade för länge med att söka ströjobb, nåt som jag dessutom var rätt överkvalificerad för men jag ville ha vad som helst.

Årsutveckling
Aktieboom 2016
 -  +73,3%
vs
SIX30RI 2016 -   
+4,31%


Månadsutveckling på kontot
Juli
- +15,77%
Augusti
-   -10,53%
September
-   +17,48%

Oktober
-    -0,45%

Företagens månadsutveckling
Skippar månadsutveckling i de olika bolagen men visar totala förändringen sedan juli månad.

LUC -  +5,71%
Fiskars - +0,91%

Efterord:
Efter all pengastress så finns det bara en väg att gå. Lösningen?

En plan:
1. Budgetera mha budgetprogram (själv använder jag YNAB och betalar 45 usd årligen, gratis som student.) vilket i sin tur gör att jag sparar pengar då jag gör färre småutlägg då alla utgifter registreras.

2. Lägga undan MINST 20% av bruttolön till investering ELLER sparande. Detta motsvarar 5000 kr. Jag borde i princip kunna lägga undan ca 10 000 kr i månaden framöver men det hela måste checkas då jag isf inte kan köpa varken kläder eller skor. Inga jäkla taxiresor eller dylikt.
3. Investera i nya bolag för att bredda portföljen. Två bolag är för lite.
4. Screena bolag. Detta gör jag redan och har gjort. Jag har lagt ut flera köplarm och ett köp är kanske påväg.

5. Öka min passiva inkomst . Detta är A och O. Den utdelningen jag får nu kan inte användas för återinvestering.

6. Sluta visa exakt hur mycket pengar jag har på kontot. Jag kommer dock säga till när jag når min drömgräns som är miljonen. Hela bloggens budskap är ju: ”Min resa till en miljon kronor i aktier – Utan skulder”.
En orsak till att jag gör detta är för att jag vill börja lägga upp videos där jag gör analyser och annat kul.

-----------------------
PS. Har läst sista Fiskars Q3-rapport och jag är nöjd. Ser aktien som ett möjligt investeringsobjekt, dock trist med 4,3% i direktavkastning men det duger.

Önskar er en trevlig november!! PS. Har satsat en pizza på att Trump vinner. Detta var för över ett halvår sedan.

2 kommentarer:

  1. En rekommendation för sinnesfridens skyll är att fixa en bra buffert snabbt. Kan du överleva på halva lönen 6månader så gör det. Och Inga aktier för dom pengarna utan skitkonto på banken.
    Vist svider det att inte tjäna maximalt men att ha 3månadslöner på banken och veta att om man anstränger sig räcker det att leva på 6månader. Och lägger du på t.ex. akassa/sjukersättning blir det ändå acceptabelt ett par år.

    Man blir lugn i själen och sover gott om det kan gå hur det vill med ałlt, ekonomisk klarar man sig ett bra tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Kommer ha gjort detta färdigt nu nästa månad.

      Radera