torsdag 14 april 2016

Mars 2016, månadsrapport





Förord:
Ändrat designen på översikten av mina aktier för att göra det lättare att se. Min ekonomi ser okej ut trots att jag inte jobbar, tack vara semesterersättning. Lite veliga affärer från min sida men gör inte alltid de bästa affärer när jag inte har pengar att kunna investera (jag vet jag borde göra men kan inte, och jag vill inte låna). Vill varna för att jag troligtvis kommer skriva det här inlägget så att det mest är jag själv som förstår vad jag skrivet ;).

Aktieboom 2016 - +10,54%
vs
SIX30RI 2016 - -4,32%


Försäljningar:Borde eg. Inkluderas i aprils månadsrapport men känner jag kan göra det nu:

Lucara – Sålde 1317 aktier (18,35 kr st), dvs 24124 kr för att få pengar till nyemission. Ser det dessutom som en riskspridning pga jag nu har väldigt mkt kapital i Lucara.

Hade normalt inte gjort det om jag hade haft kapitalet för SB sørs nyemission. Lucara är fortfarande undervärderat och finns många potentiella triggers (auktion för LLR i juni, BK02-provbrytningsresultat före H1-slut, specialauktionsresultat från de 10 stenarna - många indikationer på gott resultat där. Nu vet jag att resultatet på 51.3 Musd var en bra bit över förväntan.).

Sparebanken Sør – Detta kanske var en fruktansvärt dålig deal från min sida då jag väntade med att sälja. Vill dock inte säga att jag gick back 46000 kr då jag sålde då jag ändå köpte in mig igen. Skulle ju teckna nya aktier i emissionen. Förtunningen är på 59%. Gissar att utdelningen minskar motsvarande men eftersom jag inte vet det ännu så räknar jag inte med utdelningen.

Nyemission – Tecknar 943 st aktier till 55 NOK. Utdelningen kommer räknas in när den är känd. Mitt totala innehav blir därför 943 aktier.

Total månadsutveckling +2,32%

Bolagens månadsutveckling

Lucara Diamond - +11,76%
Stiger pga andra diamantbolag (t ex DaBeers) har haft lyckade auktioner vilket indikerar att diamantpriserna är i återhämtningsfas. Åtminstone på kort sikt. Lucara vill dock vara försiktig med uttalanden kring återhämtning tills ackummelerade diamantlagern (framför allt mindre stenar) har betats av. Tror man säger att stora diamanter har just nu prisfall på 8% och mindre diamanter 15%. Eftersom lucara är mest aktiva i större segmentet (största delen av inkomsten) så påverkas de inte lika mkt jämfört med konkurrenterna.

Nu spolar jag framåt i tiden till 14e april 2016, dagen efter specialauktionen. Jag hade gissat på 47 Musd i intäkter men faktiska resultatet var 51 Musd som var i snitt runt 13% högre än analytikernas förväntningar. Intäkterna svarar till runt 25% av årsprognosen för 2016 på 200-220 Musd exklusive två större stenar 374 (?) ct och 1109 ct-stenen som bägge är delar av LLR, Lesedi la Rona.

Pareto skrev efter auktionen att de förväntar en prisstigning på aktien från 2,9 cad till 3,05 cad (+5%). Jag tycker prognoser om kortsiktiga prisstigningar är spekulation men min kompis frågade ändå mig vad jag trodde lucara stod snart, varpå jag sa att vi är över 20 kr om några få månader –som sagt...spekulation. Skrev på min facebooksida ”Lucara är fortfarande undervärderat och finns många potentiella triggers (auktion för LLR i juni, BK02-provbrytningsresultat före H1-slut, specialauktionsresultat från de 10 stenarna imorgon - många indikationer på gott resultat där).”.

Övrigt som är bra att veta:
Q1-rapport kommer den 3e maj 2016, dvs 10 dagar innan än vad som skrevs vid årsrapport.

Nu vet vi genom inofficiella uppgifter att Lesedi La Rona säljs den 29e juni, samma dag jag tar min läkarexamen.

Sparebanken Sør -
Kan inte säga pga jag i en kort period inte äger aktien (äger ”warranter” som ger teckningslöfte till aktier), men det var mycket back på den, -46000 kr, innan jag sålde och tecknade nytt.

Fiskars - -7,55%
Ifall folk bara visste hur undervärderad aktien är i dagsläget. Det är lite svårt att avläsa om man inte lusläser rapporterna då P/E –tal etc ser ganska normalvärderat ut, men beror på stora investeringar som minskat vinsterna.

Skulle köpt mer nu om jag hade pengar. Väldigt säkert och stabilt bolag. Enda klagomålet är storleken på bolaget som kunde varit större.

Nettoskuld
den 14 april 2016 så har jag 147 875 kr i skuld. Har lovat mig själv att den skall vara nollad till nyår.

Utdelning
Är just nu i landet limbo innan SB Sør ger uttalanden kring utdelningen. Minst 8286 kr, högst 17 000 kr à min gissning: 12000 kr baserat på förtunningseffekten av SB Sør.

Övrigt
Jag har för få innehav och för lite i mitt YOC, vet att min YOC kommer öka med utdelningen hos lucara (information i december antar jag).

Följande innehav ser intressanta ut som investeringsobjekt på lång sikt:
Kone, Nokian Tyres, Microsoft, Fortum. Kommer troligen satsa på den med mest direktavkastning, trots att jag vet att exempelvis MSFT är en bra värdeinvestering.

2 kommentarer:

  1. Tjenare,

    Bra post!

    Din email på sajten fungerar inte, är den felaktig? :)

    // Jimmy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Hmm, det vet jag inte. Kan inte se att jag fått nåt e-mail.

      Du kan prova att skriva till aktieboom@gmail.com dvs gmail isf hotmail.

      Radera