måndag 21 mars 2016

Alla mina samlade aktieförluster

Warren Buffets motto som ni säkert känner till är:
Never lose money
Jag startade min investeringsresa den  23/7-2012. Jag har alltså investerat 3 år, 7 månader och 27 dagar (eller 1337 dagar om man gillar det). Jag följer ovan motto så hårt att varje enskild förlust jag gjort har bränt ett ärr i min själ. Det är nämligen så att varje förlust gör att man förlorar momentum. Du förlorar din snöboll i form av ränta-på-ränta effekt på dina investeringar.

Vad många inte känner till är att det blir svårare att återhämta förluster med nya vinster. Ifall du förlorar 20% av ditt investerande, så krävs det 25% uppgång för att du skall återhämta
(1/0,8 = 25%). Förlora inte pengar! Gör det inte! :D.

Därför tänkte jag att jag med detta inlägg skulle sammanställa alla mina förluster som jag gjort sen jag började investera i aktier 2012. Jag har ägt vissa företag flera gånger, och gjort vinst på dem också, men jag redovisar enbart förluster, inte nettovinster eller vinster vid försäljning. Listan byggs på allt eftersom jag gör nya förluster:

Betsson:  -355 kr.
En av mina första investeringar. Jag köpte enligt då en för mig hög snittkurs, samt att jag fick kalla fötter när jag såg hur placering av huvudkontor var beläget med tanke på risk för nya restriktioner. Hade inte gjort tillräckligt mkt research innan köpet.

Ratos: -2586 kr
Hade köpt till för hög snittkurs. Ratos gjorde en hel del dåliga investeringar, särskilt Aibel samt att Ratos nya VD ljög aktieägare rakt upp i ansiktet gällandes policy för utdelning samt började fiffla med rapporterna i form av försköning av rapport (poängterade EBITDA och vinster man kunde gjort ifall man inte ägde t ex Aibel). Detta gjorde att jag miste tillit. Dröjer ett tag innan jag går in i Ratos igen tror jag. Rätt bra timing med försäljningen, trots förlusten. Gjorde sedan en tradingaffär där jag gick in mer kortsiktigt i Ratos från 46 kr och lyckades tjäna en del.

Nokian Tyres:
-1968 krJag sålde för att frigöra kapital till nya investeringar. Tänkte också att priset skulle falla mer efteråt. Det gjorde det inte. Har fortfarande inte beslutat mig ifall detta var korrekt beslut oavsett hur priset hade rört sig trots att jag är nöjd med mina efterföljande investeringar i Lucara och Sparebanken Sør varpå tajmingen var dålig, särskilt i Lucaras fall. Det var dock svårt att förutse så klandrar inte mig själv.

Summa förluster:
4909 kr

Sammanfattning:
Jag är väldigt nöjd att jag kunnat hålla nere förlusterna så mycket. Jag har inte räknat med skatter m.m. Skulle man kolla på vinster och utdelningar skulle det nog röra sig om några få hundratusen kronor i resultat. Jag säger "få" eftersom det är i det lägre intervallet, inte för att det är lite för mig =).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar