lördag 30 april 2016

Aprilrapport 2016 - Snart break-even! ;)

Förord: Just nu har jag bara tre stycken innehav i portföljen. Det kommer ändra sig när jag tjänar pengar. Hann jobba ett pass igår... tror inte jag blir rik på det. J

Jag har förresten fått jobbkontrakt som AT-läkare i Danmark med start i oktober. Nu gäller det bara att jag kickar sista tentan :D.

Min årsavkastning


Aktieboom 2016
 -  +32,59%
vs
SIX30RI 2016 -   
-3,01%

Total månadsutveckling 
 +19,95%

Företagens månadsutveckling

Lucara Diamond -  
+15,94%
Lesedi La Rona, värdens mest värdefulla objekt har varit på rundresa i Hong Kong, Singapore och nu senast i Dubai där inbjudna gäster har kunnat beskåda denna dyrgrip, för dyr är den. Med ett minstapris som hamnar över 60 Musd dvs över en halv miljard kronor. 29e juni säljs den.
https://www.instagram.com/p/BErS9EWv1Wn/ -  LLR i Burj Khalif, Dubai
Bolaget kommer med Q1-rapport den 3e maj och jag hoppas verkligen att det ges uppdateringar över provgrävning av BK02. Är dessa positiva så kommer bolaget nå nya ATH och jag gissar att vi då går över 24 kr. Med tanke på det högre priset blir bolaget nästan tvingade till att göra nåt åt utdelningen då direktavkastningen annars blir minimal.

Sparebanken Sør - 
-9,21%
Min försäljning här var makalöst feltajmad men jag är trots det nöjd över att jag inte tog några förhastade beslut, jag borde dock varit snabbare att kontrollera mina möjligheter vid emissionen.
Har nu 943 aktier till en bra snittkurs och troligen bra yield. Att tro att min yield i bolaget blir över 16% tror jag är lite väl överdrivet då utspädning troligen kommer leda till en sänkt utdelningsnivå (hoppas jag, då jag inte förstår hur de annars skall få råd).

Kommer göra en snabbanalys (mindre än en halv sida) om rapporten. Jag är nöjd med den.


Fiskars - -9,5%
Åhhh, mina älsklingar. 4e maj kommer kvartalsrapporten. Tycker det ser bra ut och hoppas att deras nya investering börjar ge resultat. Hade gärna investerat mer här nu. Detta är verkligen ett bolag jag hade velat äga livet ut.

Nettoskuld
42.953 kr. Mitt löfte kvarstår: Jag skall gå break-even i år. Min break-even kommer troligen sammanfalla någorlunda med att jag har en halv miljon kronor i aktier. Undrar ni varför jag har så mycket skulder är det för att jag har studerat sedan jag var 7 år gammal och jag är snart 30 år. :D.

Observera att bloggens motto är: ”Min resa mot 1 miljon kronor i aktier. Utan skulder”. Snart halvvägs till första målet!

Utdelning
16.826 kr. Ta denna med en nypa salt då jag räknar med att utdelningen i SB Sør kommer och bör minska.
 
Övrigt

Jag har tidigare trott att jag hade problem med min återstående njure men efter förnyade kontroller visade sig den köra på full gas så inga problem. Detta är en orsak till varför jag vill bygga upp en förmögenhet med pengar. För att ifall ökade kostnader skulle uppstå i framtiden pga hälsa, olyckor, räkningar så skulle jag inte ramla i diket. En annan orsak är för att jag vill äga min tid. Man kan vara rik men ändå inte äga sin tid. Jag vill äga min tid och göra det jag vill. Frihet.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar