tisdag 8 mars 2016

Kvinnor investerar mindre. Varför?

DI skriver i en artikel att kvinnor sparar mindre i aktier eller fonder.
Trots att jag vänder mig mot att man använder begreppet 'sparande' till investering så finns det en stor klyfta på aktiemarknaden och i mina ögon så tycker jag aktiespararna agerar på fel sätt när de anordnar "tjejträffar/events" och dylikt då det cementerar abstrakta skillnader som inte existerar. Det finns också aktiegrupper på aktiegrupper facebook som är enbart för tjejer. Varför? Jag håller med om att det finns massa grabbar på forum som ropar om Semafo, Fingerprint, NOMI, Shamaran etc men ifall det inte är din typ av aktier, håll dig borta från dem. Jag skulle aldrig investera i dem men det är för att det inte är mina bolagstyper (bolagen ovan är bara exempel). En facebookgrupp skall vara inkluderande, inte exkluderande, för att inte öka på ojämställdhet. Eftersom jag är admin i en aktiegrupp på facebook så kan jag säga att generellt så är inte facebookgrupper det bästa ställen om du vill finna aktieråd, om vi inte snackar extremt basala nybörjartips: Hur gör man för att köpa en aktie, vilka nätmäklare är bra? osv.. När folk sedan börjar fråga "Vilken aktie skall jag investera i", då gör personerna sig själva en otjänst för att de flesta som svarar ger inte ens en tillstymmelse till motivering eller analys. Alla tävlingar som min grupp anordnat har jag alltid gjort det obligatoriskt med motivering till sitt aktieval, och det är för att jag vill ändra attityden i forumen, mindre spammande där folk bara skriver namnet på ett bolag, och använd mer eftertanke. Oavsett kön kan man investera och många studier har visat att riskexponeringen i kvinnligt investerande är generellt lägre än hos männen och bör därför som grupp prestera bättre på sikt om allt annat lika. I mina ögon borde man motivera vettigt investerande utan att göra skillnader. Hur gör man för att motivera bäst?

Mina råd: Sök dig hellre först till duktiga aktiebloggare och böcker: Lundaluppen 40 procent på 20 år Aktiefokus SpartacusInvest, Finansmamman. Köp gärna nybörjarböcker: "Vägen till din första miljon", "One up on wall street", "The little book of value investing". När du läst böcker som dessa och kollat igenom bloggarna ovan så får du ett filter. Sedan kan du med mer kött på benen gå med i aktiegrupper på facebook och kan lättare sortera bort haussningar i diverse bolag. Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar