måndag 29 februari 2016

Månadsrapport januari och februari 2016

Förord: Eftersom denna är två månader sen så blir det resultat för januari och februari som gäller.
Ber om ursäkt för att jag inte gör några analyser i denna månadsrapport. Återkommer med detta.

Aktieboom 2016
 
+7,8%
vs
SIX30RI 2016 -   
-5,9%

Trots att jag har få innehav så står jag stadigt emot börsens fall. Kan bero på att alla är utländska men också för att LUC går väldigt bra och det är mitt största innehav.

Total månadsutveckling 
 +7,8%
för januari och februari där lejonparten kommer från februari.


Företagens månadsutveckling (januari och februari) 

Lucara Diamond -  +8%
Väldigt bra rapport. Kan bli att jag gör en separat analys av den om nån är sugen. Videoanalys kanske?

Sparebanken Sør - 
-+0,36%


"Priset har fallit väldigt mycket pga rädsla för nyemission. Det är en generell rädsla. Jag ser det som investeringstrigger för mig då priset är nu extremt undervärderat."

Skrev jag i analysen av Q3-rapporten. Sen kom årsrapporten som jag läste och såg att deras ekonomi såg helt okej ut. Tyvärr missade jag att de ändå genomför en nyemission vilket jag först såg i tidningen värdepappret som jag prenumererar på.

Sparebanken Sør och deras emission

"
garantert fortrinnsrettsemisjon med bruttoproveny på inntil NOK 600 millioner "
"
Egenkapitalbevisinnehavere i Sparebanken Sør registrert som eiere ved utløpet av 30. mars 2016, i henhold til egenkapitalbevisregisteret i VPS ved utløpet av 1. april 2016, vil motta omsettelige og noterte tegningsretter.
 "
Banken tecknar 244 MNOK av detta och sen 10,8% tecknas av andra, därefter lär privata investerare komma in. Jag räknar med att det kommer kosta runt 20-30% av min insats men det är ren spekulation och jag vet mer den 5e april.

Kalender:
"Ordinært forstanderskapsmøte: 30. mars 2016 
Registreringsdato:  1. april 2016 
Offentliggjøring av prospekt:  5. april 2016 
Tegningsretter allokert til eiere av egenkapitalbevis:  5. april 2016 
Tegningsperiode:  5. april 2016 – 19. april 2016 at 16:30 CET 
Handel i tegningsretter:  5. april 2016 – 19. april 2016 at 16:30 CET 
Tildeling av egenkapitalbevis og allokeringsbrev:  På eller omkring 22. april 2016 
Betalingsdato for tildelte egenkapitalbevis:  27. april 2016 
Registrering av kapitalforhøyelsen og utstedelse av nye egenkapitalbevis:  På eller omkring 29. april 2016"

Jag kommer att delta i NE och jag bedömer att aktien i dagsläget är undervärderat. Jag ansåg också att ekonomin såg god ut men tydligen verkar inte alla hålla med mig. Ifall banken slösar med pengar eller liknande och riskera ny emission kommer jag gå ur den.


Fiskars - -6,08%
Jag var nöjd med rapporten sett till ränteläge m.m men i dagsläget ser jag det inte som rekommenderat att investera mer i denna. Förresten så lär utdelning höjas med 0,02 Euro, kan ni tänka er - jag kommer bli rik.


Nettoskuld
124.525 kr. Nu ger jag ett löfte: Jag kommer att gå break even det här året, nettoskulden kommer att bli noll. I juni tar jag min examen och börjar jobba. Skulle börsen gå helt söderut tvingas jag bryta löftet men annars hoppas jag att jag kan hålla det.

Utdelning
12.771 kr. Har på något sätt beräknat min utdelning fel i google docs, nu är den korrekt. Min yield är på tok för låg med 3,68%. Får minska min investeringstakt och se till att jag får lite högre direktavkastning. Just nu är det Lucara och Fiskars som drar ner yielden.

Övrigt!

Skrev att jag hade riktigt dålig timing när jag sålde Nokian Tyres på 31,38 Euro. Well, efter fuskskandalen så är priset nu på 29,48 Euro, så tji på dem. Detta kan skada Nokian Tyres rykte för ett långt tag framöver. Skall falla en bra bit till för att jag ens skall överväga att gå in i dem igen (säg till runt 22-24 Euro)

Får viktiga nyheter om min hälsostatus imorgon, är livrädd. Avvaktar innan jag uppdaterar om det.

Ha det fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar