tisdag 1 september 2015

Augustirapport 2015 - Surt sa räven

Augusti 2015
Förord:
Sämsta månaden hittills. Gillar dock att få lite utmaning =). Tyvärr sammanfaller börsens surmul med min inledning av återbetalning av CSN så nu har jag gått över en del till 'ekonomiskt överlevnad'. Får jag likvider över i snar framtid kommer jag investera men har just nu lite för mycket skatteplanering som förhindrar det.


Aktieboom 2015
 - 
-0,4%
vs
SIX30RI 2014 
+6,57%

Ligger en bra bit efter men tror det kommer bli jämt vad gäller ifall jag slår index mot slutet av året.

Total månadsutveckling  -10,9% 
Extremt sur månad där Lucara som är mitt tyngsta innehav (59%) har tagit ett stort fall.

Försäljning:
Ratos: 
Sålde till vinst på 20,7% eller +4146 kr efter courtage.
Företagens månadsutveckling 

Industrivärden -
 6,81%

Lucara Diamond -  
17%
Extremt fall.
Beskrivning finner ni i min analys. Har nu ett GAV på 12,7 men har ökat min riskprofil genom att ligga för tung i en aktie vilket gjorde att jag tog en ordentlig smäll. Väldigt bra fundamentalt läge nu om man har pengar. Kommer själv inte göra det pga ovan samt att jag har planer på att investera i Fiskars eller Nokian.

Nokian Tyres -  
13,74%
Räknar med en minskning av rörelseresultatet för 2015 och beräknas nå 270-295 MEuro (det var känt sedan tidigare att resultatet skulle bli lägre än 2014 års 309MEuro men justeringarna har blivit rätt kraftiga). Fabriken i Nokian beräknas minska sin produktion pga svaggare efterfrågan från ryskt håll. Ryssland verkar återhämta sig sakta men det kommer ta tid och det är många andra pusselbitar i vägen. Anser att börsfallet har spätts på allmänna börsläget. Tror dock aktien kan falla lite till, då vill jag gärna ha pengar att investera här.

Sparebanken Sør - 
0,53% 
Ingen ändring.



Nettoskuld
167 219 kr. En enorm ökning? Ja, pga börsfallet. Den skulle dock vara 20 000 kr högre om det inte var för diverse lön och bidrag jag lyckats samla på mig. Kommer dock inte nå mitt tidigare mål om nettoskuldfrihet i år men det har jag beskrivit sedan tidigare. Mina inbetalningar till CSN inleddes i augusti med 4281 kr i inbetalning per kvartal. Dessa betalningar kommer inte påverka min nettoskuld på kort sikt. Har beräknat att jag kommer ha betalat ca 92 000 kr i ränta på mitt studielån ifall räntan förblir på 1% (inte troligt).

Utdelning
17714 kr. Väntar på en storfet utdelning från Lucara i december. Har beskrivit i min rapport att jag förväntar en ändring i utdelningspolicy till årsrapporten nästa år. Hade hoppats på en ökning i utdelning i år men får se hur det blir med den saken.

Övrigt 

Avvaktar börsen nu. Verkar som det kommer gå ner ett tag närmaste tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar