fredag 2 oktober 2015

Månadsrapport september 2015

Förord: Återigen en månad med nedgång. Min nettoskuld har ökat enormt. Jag måste helt enkelt börja jobba extra, något som jag länge förhalat. Ha i åtanke att jag studerar på heltid.

Aktieboom 2015
 -  -7,29%
vs
SIX30RI 2014 
-0,86%

Ungefär lika långt efter som förra månaden dvs 7 procentenheter.

Total månadsutveckling 
 -3,53% 
Samma som förra månaden dvs fall pga mitt tyngsta innehav LUC, har surnat. Återhämtas dock av Nokians explosiva uppgång.

Företagens månadsutveckling 


Lucara Diamond -  
10,24%
Köpte lite nya aktier så jag snittade ner mig från 12,70 kr till 12,32 kr dvs ca 30% högre än dagens kurs. Så går det när man köper för mkt aktier på en gång. Hur som helst är detta ett innehav jag är väldigt fundamentalt nöjd med men kommer inte sälja aktierna på ett bra tag.

När går aktien upp tror jag? Den borde stiga efter Q3 sett på hur mycket intäkter som kommer inkluderas i den men  är väldigt ovisst pga börsens allmänna läge. Om jag skall vara kortfattad så tror jag kursen får en permanent mindre skjuts uppåt av positiva provbrytningar i licenserna, något som jag tror kommer inkluderas i Q3, samt ifall bonusutdelning kvarhålles i år eller går direkt över till progressiv utdelning. Ev. att bonusen kvarhålles i år men att halvårsutdelningen ökar, det är vad jag tror.

Rapport 5e november!

Nokian Tyres -   
+20,01%
Min tidigare kortsiktiga analys om fall gick åt helskotta fel. Annars inte mycket nytt förutom att Hakkapelitta vinner massa däcktester fast detta var inga nyheter för mig.

Tror fokus om angreppet på Ukraina har minskat då Ryssland börjat blanda sig in i Syrienkrisen genom att stödja Assads trupper, angripa FSA och ISIS.  Vet inte hur många som är medvetna om att Ukraina har runt 2 miljoner krigsflyktingar nu. Tror folk fortfarande att det är rebeller som angriper?

Vill inte köpa till dagens pris då jag förväntar mig fall.

Rapport 30e oktober!

Sparebanken Sør - 
+0,81%
Värdepappret valde att inte göra nya inköp här pga aningen låg ROE 10,0% jämfört med 12,3% förra året och att de vill därför ha lägre pris och ha mer säkerhetsmarginal. Med tanke på hur låg norska kronan står så skulle jag själv kunna göra inköp här men har inte likvider till detta.

Rapport 3e november!

Fiskars
Ny aktie! Tyvärr inte ägt den mer än nio dagar så blir ingen analys.  Detta är aktien jag allra helst vill öka på då det förutom är väldigt köpvärt fundamentalt, också är mitt minsta innehav.

Rapport 28e oktober!

Nettoskuld
202 115 kr. (+35000 kr). Väldigt stor ökning som dels förklaras av börsfallet, försäljning som ökar skatt som jag får lägga undan, tidigarelagd återbetalning av CSN (betalade november också efter jag erhöll ett stipendium), detta kombinerat med praktik där resetransport blir en del kostnader samt att jag inte jobbat.

För att stilla mitt samvete borde jag boka in arbetspass. Gillar inte att se hur min nettoskuld ökar med så pass mycket. Har inga planer på att sälja mina aktier och det skulle vara idiotiskt. En positiv sak är att jag nästan täcker skatteskulderna. Det är min högsta prioritet och om jag inte når det genom lön så kommer jag använda utdelningen till det, något jag helst vill undvika då jag gärna vill återinvestera utdelningen.

Utdelning
20634 kr. (+2920 kr). Ökning pga investering. Är dock överoptimistiskt att tro att Fiskars kvarhåller bonusutdelningen men hoppas såklart på vanlig utdelningshöjning, något som kommer ske med Lucara inom kort framtid. Majoriteten av min utdelning kommer i december vilket på ett sätt är bra för att det är då jag har som minst pengar i plånboken.

Eftersom min utdelning ökar, men skatteeffekterna minskar så kommer detta på lång sikt minska min nettoskuld. Inte på kort sikt dock. Glöm inte att jag kämpar mot återbetalning av CSN som tar en hel del på ekonomin.


Övrigt 

"Verkar som det kommer gå ner ett tag närmaste tiden." skrev jag förra gången, något som stämde.
Borde som sagt jobba mer. Har beräknat att det inte finns någon som helst risk att jag går över mitt fribelopp.

Har slarvat med min budget. Har blivit en hel del småutgifter.
Just nu har jag endast fyra innehav och alla är utländska. Wow. Hade gärna velat ha svenskt bolag men ser inget köpvärt för stunden och har heller inte ISK.

Slutligen... jag måste skaffa nåt tydligt mål den närmaste tiden. Det kan exempelvis vara besparning jag gör eller intäkter jag skaffar.

Här kommer ett mål:
Jag skall boka in minst ett arbetspass varje helg med start idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar