fredag 16 januari 2015

Recension av F Wall Street - Joe Ponzio

Har ni låtit en bankfirma välja fonder åt dig eller låtit nån investera en större summa av ditt kapital i något som historiskt gett fantastisk avkastning och efter 10-15 år så är pengarna borta, minskade eller helt oförändrade pga alla avgifter??

'F Wall Street' inleder med hur Joe Ponzio berättar hur han jobbat åt två större firmor som har investerat kunders surt förvärvade pengar. Målet har inte varit att generera avkastning till kunden utan fokuset har varit avkastning till firman. Detta uppnåddes genom höga provisionsavgifter och attrahera kunden till många transaktioner. Några investeringar gick emot sunt förnuft t ex högriskinvesterande till pensionärer . F:et i 'F Wall Street' står för långfingret och är en känga mot översittarna på Wall Street.

Boken ger en god överblick av värdeinvestering och diskuterar balansräkning och andra nyckeltal men fokuset ligger på kassaflödesanalys. Det ges en basic men bra överblick över hur man beräknar cash yield samt hur man gör DCF-analyser för att komma fram till ett prisförslag på aktien baserat på framtida tillväxtprognoser. Här gör Ponzio ett bra jobb och tar med bra exempel vilket gör att man förstår om man följer steg för steg. Han visar också hur man skaffar en säkerhetsmarginal och varför dessa varierar i olika verksamheter. I slutet av boken finns också en ordlista som är helt klart överlägsen de andra engelska ordlistor jag sett i andra aktieböcker.

Ponzio är väldigt såld på kassaflödeanalyser men jag tror att det kan vara värt att påpeka att det finns kritiker till metoden (exempelvis värdeinvesteraren Bruce Greenwald) som menar att det är extremt svårt att uppskatta korrekt tillväxttakt. Ifall man multiplicerar kassaflödet med en felaktig tillväxt (som alltid är en uppskattning) kommer slutresultatet 20 år fram leda till ett felaktigt rekommenderat pris på aktien. En annan nackdel är att kassaflödesanalysen inte tar hänsyn till balansräkningen.

Här har jag gjort ett exempel på en DCF-analys på Lucara Diamond Corp och kommit fram till att aktien är köpvärd upp till 2,86 usd (23,22 kr) enligt senaste årsrapportens siffror.

Ifall intresse finns så kan jag lägga upp en excel-fil så man kan göra egna cash-flowanalyser enligt boken. Enda klagomålet jag har är att hemsidan till boken är värdelös, har trasiga länkar och uppdateras inte längre.  Jag rekommenderar boken varmt. Det var den som öppnade ögonen för mig och kassaflödesanalys vilket för mig var ett helt okänt begrepp innan. Ponzio använder inte de mest avancerade beräkningar för att göra kassaflödesanalyser utan allt som krävs är lite formler i excel, kassaflödet från sista årsredovisningen, eget kapital, antal aktier samt en uppskattning över tillväxttakten och hur denna avtar över 20 års tid. Man kan fråga i mitt exempel ovan om det duger att använda 20 år för ett prospekteringsbolag men jag har gjort det ändå. Som sagt en väldigt bra bok.

PS: Gillar ni min blogg så sätt en gilla på min facebooksida så får ni uppdatering såfort jag lägger upp nya inlägg.