måndag 12 januari 2015

Årsresultat 2014


Längesen sen sist. Här kommer min årsuppdatering över mitt resultat 2014.

Fjolårets resultat landade på: 19,99%.
Orsaken till resultatet är en kraftig tidigare nedgång i Nokian tyres samt att Lucara inte har slagit igenom med full kraft ännu, det är dock strax över en månad kvar tills årsrapporten publiceras och då lär vi se andra bullar. Värt att notera är att index för slipade diamanter är nere på 125 vilket är lägre än tidigare men jag är inte orolig. Jag är sjukt nöjd med att jag återigen slog SIX30RX. Skall fortsätta med mottot att 'aldrig' förlora pengar. Därutöver vill jag bli bättre på värdeinvestering.

Såhär ser fördelning på mitt nuvarande innehav ut. Vill gärna öka på i Ratos, Indu och Deere. Ett annat objekt jag har kikat en del på är Vardia som jag ser som ett potentiellt köp.



Den närmaste tiden vill det släppas fem viktiga rapporter:
Apple den 27e januari, kvartalsredovisning
Nokian Tyres den 5e februari, årsredovisning
Industrivärden den 6e februari, kvartalsredovisning
Lucara och Ratos den 19e februari, årsredovisning.

Kan börja närma sig ett sälj i Apple. Har inte helt beslutat det men kommer troligen sälja efter rapporten eller precis innan. Dollarn ligger högt nu och Apple är inte ett långt innehav för mig.


Generellt:
Min nettoskuld har ökat till 118 879 kr. Detta har sin största förklaring sett i börsfall sedan första december på 4,81%  i mitt innehav motsvarande ca 15 900 kr . Därutöver är det för att jag har rest och dessutom inte jobbat något (dålig kombo jag vet). Kommer nu att försöka jobba nu när alla tentor är avklarade för att få upp min likvidmängd. Har tre terminer kvar tills jag kan kalla mig läkare. Om jag får sätta ett mål för i år så vill jag få ner min nettoskuld till 0 kr. Det kan bli svårt men är absolut inte omöjligt.

Annars? Jag har beställt en Kindle paperwhite. Hoppas köpa en massa elektroniska böcker om aktier ;) (men också Stephen King) och dessa två är de jag vill ha: 1. Bruce Greenwald - Value investing 2. Chris Browne (lol) - The Little Book of Value Investing. Som ni kan se har de ett gemensamt
tema...värdeinvestering.

Nåt mer? Jo ... jag saknar tydligen en njure vilket upptäcktes helt av en slump. Verkligen inte optimalt om man redan har diabetes och högt blodtryck men det är vad det är. Jag mår hur som helst bra och det är det viktigaste!

Önskar er ett trevligt 2015!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar