tisdag 27 januari 2015

Apple Q1-rapport - min prognos

I afton släpps Apples kvartalsrapport, Q1 (man räknar tom december 2014).
Jag tror vi får se följande:

-Bästa kvartalet någonsin sett till EPS. Detta pga enligt mig tre anledningar:

Jultider
Höga produktmarginaler
Monstruösa återköp av aktien.

iPhones är Apples produkt med högst marginal sett till produktionskostnaden. När man ökar minnesutbudet så blir detta ännu tydligare. 128 GB-telefonen har stora marginaler. Datorerna som säljs har också höga marginaler.
-Apple får dock en valutasmäll pga stark dollar relativt utländsk valuta. Vet ej exakt hur detta kommer påverka prognosen framöver, tror den kommer vara neutral.
- Ännu större ökning sett till försäljning av mobiler jämfört med iPads. Skulle gissa på att 60% av intäkterna kommer från iPhones. Skulle kunna tänka mig att laptopsen också har lyckats bra med försäljningen, vilka också har höga marginaler (nån som sett hur dyra de är? ;)).

Vad betyder detta? Jo det betyder att eftersom att en ökande del av intäkterna kommer från högmarginalprodukterna betyder det ökade intäkter i slutändan. Det betyder också att Apple blir mer känslig för volatilitet ifall en högmarginalsprodukt visar sämre siffror.

-Återköp av aktien. Ifall man inte nämner detta i en analys av intäkterna så anser jag inte att man har gjort en seriös analys. Dessa är de största återköpen av aktier som någonsin gjorts och det indikerar två saker: dels är aktien undervärderad (man köper inte tillbaka aktier om priset är övervärderat) och sen så ökar det intäkterna enormt. Varför ökas intäkterna? Jo för att mängden utstående aktier minskar: ifall totala antalet aktier minskar pga återköp så ökar därmed vinsten per aktie vilket gör att P/E minskar och flera personer köper nya aktier till ett högre pris för att motivera den högre vinst per aktie.

Apple återköper aktier till ett värde av ca 11 miljarder dollar i kvartalet. När 2015 är färdigt beräknas det ha gjorts återköp för 736,4 miljarder kr (90 miljarder usd). Trots detta har Apple en extremt stor kassa. Kan bli ökad utdelning eller utökat/förlängt återköpsprogram framöver.

Kommer återvända till nästa månadsrapport och säga hur min prognos slog in. Jag anser fortfarande att folk underskattar Apples återköpsprogram. I skrivande stund har jag 128% avkastning på mina apple-aktier, dock en mindre summa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar