lördag 31 januari 2015

Månadsrapport Januari 2015


Aktieboom 2015
 - + 4,68%
vs
SIX30RI 2014 -
 +7,77%

Företagens månadsutveckling 
Apple -
 +4,11%
Min prognos om Apples kvartalsrapport träffade huvudet på spiken. Det blev dock inte bara den bästa kvartalsrapporten någonsin, det blev faktiskt världens bästa kvartalstrapport och slog Exxon 2012. Nu är dock frågan: Skall jag sälja nu eller vänta till april där utdelningshöjning kommer med all största sannolikhet att ske?

Tänk på att Apple har en kassa som är så stor att man skulle kunna betala varje amerikanare 556 usd. Apples kassa ligger nu på 178 miljarder usd så man har råd med utdelningar, liksom att man troligen kommer öka återköpen. Det enda jag tänker på är hur omvärlden ser ut om kriser kommer föra till börskrasch samt om konkurrenter till Apple kommer driva ner kursen. Såsom jag uppfattar situationen så har Apple kontroll över konkurrenterna och företaget börjar nu utökas i Asien vilket ökar på vinsten. Trots en starkare dollar blev det alltså en rekordrapport.

Jag tror...att jag inte bör fokusera på omvärlden utan snarare fokusera på företaget och ställa mig frågan, är bolaget fortfarande undervärderat och står de starkt emot konkurrenterna? Återkommer när jag gjort lite mer analys av bolaget och se vad jag anser vara en god säljkurs för som jag ser det just nu är bolaget inte fullvärderat.

Deere & Company -
 -4,77%
Bra! Fall mer! Vill gärna köpa mer =)

Industrivärden -
 +8,05%
Jädrar alltså. Lite sur på uppgången som kör på för fullt ös. Tror indu kommer drabbas hårt av nästa börskrasch. Kvartalsrapport den 19e februari

Lucara Diamond -  
 -2,54%
Fortfarande läge för folk att köpa nya aktier. Jag har väldigt lågt GAV men skulle det ske en volatil resa ner under 13 kr så kommer jag köpa på mig mer. Nu begynner vi snart närma oss årsrapporten och för de som följt Lucara vet att då händer det grejer. Skulle det bli en utdelningshöjning så vore det helt fantastiskt. Jag är väldigt, väldigt nyfiken på nya fynd som ev. gjorts då det varit väldigt stillsamt och avvaktande. Tror Luc kommer slå sin prognos med 10-20 miljoner usd. Hoppas den nya krossen blir insatt tidigar än väntat. Just nu är det Q2.

Litar dock fullt ut på ledningen och framför allt William Lamb, rätt person på rätt plats. Kom ihåg... Lucara har inga skulder samt 83 miljoner usd i 'cash on hand'. Dock kommer ca 20 milj försvinna pga avskrivning av Mothae-gruvan men det anser jag var ett bra drag då den annars bara står och skräpar då den inte genererar intäkter.

Nokian Tyres -  
+7,89%
 Återhämtning efter Rysslandskandalen. Snart årsrapport, 6e februari

Ratos -
+9,94%
Aibel påverkar negativt men anser att när kursen låg vid 47 kr var aktien undervärderad. Har för mig substansvärdet var 52,5 kr. Kan bli mer köp här inom sinom tid. Årsrapport den 6e februari

Total månadsutveckling 
 +4,68% (samma som årsavkastning 2015)

Nettoskuld
Minskad till 113 267 kr.

Utdelning
13 570 kr. Oförändrad sedan december, endast valutakursändring. Yield: 6,02%.

Övrigt
 
Mina planer närmaste tiden är att bygga likvider aka jobbajobbajobba. Har jobbat en del i januari så förväntar ett fall i nettoskulden nästa månad. Målet är att min nettoskuld skall vara nere på 0 innan året är över. Kommer använda mitt sista svenska studiemedel nu och jag har fortfarande 1,5 år kvar av studier. Kan dröja innan min nästa investering, ev investering i Nokian tyres om fall efter rapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar