fredag 5 december 2014

Påfyllning av Nokian, Lucara samt ett extra val.

Inköp den andra december
Nokian Tyres: 24 st
Pris: 22,45 euro
Nytt GAV: 25,3 euro.

Påfyllning av dipp. Nu börjar jag bli tjockare än jultomten (i Nokian) men jag har helt enkelt sett det här sjunkandet som mestadels beror på prognoser för dåligt ställd rysk ekonomi var pga Nokians stora exponering i Ryssland. Däremot frågar jag mig själv: Borde inte fallande priser för olja ge ökat antal körningar? Nu är jag inte insatt i bensinpriser utom möjligtvis Sverige så jag kan inte svara på ifall priserna påverkas (host*styrs*host). Rörligt courtage på 0,125% gjorde att det blev väldigt billigt.

Lucara diamond: 679 st.
Pris: 14,70 kr
Nytt GAV: 5,46 kr

Nu undrar ni säkert, vad sysslar du med? Varför köper du nu  när ditt tidigare GAV var på 4,65 kr?
Här kommer motiveringen:

Sista datumet för aktieinköp för att delta i utdelning var den andra december för kanadensiska lucara aktier samt tredje december för svenska aktier. Detta pga Kanada som har tre likviddagar och Sverige som har två, i slutändan blir det att man skall stå som ägare till aktierna natten till den 5e december.

Lägg märke till datumet jag köpte in aktier. Det var dagen före sista dagen för utdelning. Sista dagen för utdelning åg lägsta kursen på 14,90 kr vilket är 1,3% högre än vad jag köpte för.

Mitt pris var 14,70, detta motsvarar just nu en direktavkastning på 0.5285 kr(utdelning)/14,7(pris) = 3,6% årligen. Slutdatumet gällde dock de två sista utdelningar den 18e december där utdelningen är dels en halvårsutdelning på 0,02 CAD samt en extrautdelning på 0,04 CAD. Detta gav mig vid köpet en utdelning på 0,396 kr per aktie (0,5285 kr x (6/8)) vilket motsvarar 2,7% av årets direktavkastning för två dagars väntan. Ny prognos på måndag. Många är rädda för dipp pga fallande priser för rådiamanter. Priser för högkvalitativa samt diamanter över 100 carat står sig dock starka och förresten så producerar lucara 40-50% av alla världens konsumtionsdiamanter över 100 carat, detta efter ett uttalande av William Lamb. Tror att kursen inom två månader kommer stå betydligt högre än idag. Återstår att se.

*Tryck för video*
Presentation av Lucara på Grand Hotel 27e nov

Påtal om extrautdelning så har vi ett extra val (sic) som görs den 22a mars ifall det inte sker ett misstroendevotum fram till 22a december, eg. 29e december men var nån vecko-semestergrej där så det tidigareläggs.

Jag lyckades alltså göra totalt fel prognoser som trodde att Sd skulle lägga ner sina röster om det stod mellan rödgrönas och alliansens budget. Man kör alltså på den mer aggressiva metoden vilket kan ge en intressant period framöver.

Jag blev dock väldigt förvånad. Jag är också extremt förvånad över att Löfven utlyste extra val så fort isf regeringsombildning utan (Mp) men det kan ha med att man vill påskynda ett samtal om ev blocköverskridande samarbete innan extra val fastställes. Personligen tror jag både (Sd) och (M) kommer göra stora framsteg ifall det sker nyval. Och rent principiellt kan jag säga att ju mer blocken närmar sig varann i sakfrågor desto högre antal röster kommer Sd få, detsamma gäller om ingen vågar belysa restriktioner eller stagnering av befintliga nivåer i invandringsfrågan. Det var detta som påpekades i texten som publicerades på Karlssons presentation av voteringsbeslut: " Sverigedemokraterna kommer att agera för försöka fälla varje regering som väljer att föra en ökad invandring och ge Miljöpartiet ett avgörande inflytande över svensk migrationspolitik. I den nuvarande situationen innebär det här att vi, i händelse av att vår egen budgetmotion faller, kommer att rösta på alliansens förslag.".

Nyckelorden här är ökning från nuvarande nivåer och att Mp får inflytande i migrationspolitik.


Kommer ekonomin krascha nu framöver? Givetvis inte. Tror faktiskt att en regering utan större makt med en svag ledare, där Juholt hade varit en miljon gr bättre samt en ifrågasatt budget är värre för Sveriges ekonomi än ifall det kommer en starkare regeringsbildning. Antingen S ensammna eller där alliansen fångar flest röster, nu verkar dock rödgröna inte ha en chans ifall inte möjligtvis (FI) ramlar in i riksdagen. Återstår att se vad som kommer ske framöver.

Tack för mig, ha en fantastisk fredag och trevlig december! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar