onsdag 3 december 2014

Månadsrapport november 2014



Aktieboom 2014
- + 25,27%
vs
SIX30RI 2014 - +13,70%


Företagens månadsutveckling 
Apple -
+10,79%
God uppgång. Verkar vara pga en teknisk analys-trigger och ingen annan anledning. Jag var nära på att sälja när jag hade omkring +120% pga skattetekniska orsaker men jag valde att avvakta. Detta eftersom jag vet att buybacksen fortfarande pågår och earnings kommer öka nåt enormt. Jag är dock osäker på Apple Pay-systemet och hur den kommer nås av marknaden. Förmodligen kommer den slå igenom i USA men inte längre än så till att börja med.

Apple Watch kommer att försenas i sin lansering så intäkterna härifrån beräknas sjunka, det kan emellertid ses en betydligt ökad försäljning av iPhones 6 vilket kommer bli extra tydligt nu till jul. Jag behåller över årsrapporten.


Deere & Company -
+1,79%
Är lite irriterad över uppgången då jag vill köpa mer aktier men det har inte blivit av. Kan möjligtvis bli mitt nästa inköp ifall det sker ett större kursfall.

Industrivärden -
+3,21%
Hade velat ha billigare kurs här, avvaktar inköp. Kommer följa bolaget mer noggrant i framtiden.

Lucara Diamond -  
-0,65%
Har varit volatilt och svängt en del, framförallt nedåt för att därefter gå tillbaka. Nu har dock sista dagen för innehav för utdelning passerats (vilken var igår om man inkluderar två handelsdagar vilket också följdes av att jag gjorde inköp.)

Nokian Tyres -  
-6,7%
Nedgången i mina ögon beror på prognos från ekonomiska analytiker om Rysslands ekonomi har varit negativ och detta har också intygats av Ryssland själv. Ryssland har köpt på mer råvaror. Jag har gjort inköp här fast det skall ses på lång sikt.
 

TeliaSonera -
+5,24%

Jag måste erkänna att Telia är ett bolag jag är extremt dåligt insatt i. Detta borde vara en trigger för mig att sälja då jag inte har koll på vad som driver bolaget.
Alternativet är att jag säljer och kollar upp vad som pågår för att därefter gå in till lägre kurs när erbjudande finns.
Total månadsutveckling 
+1,85%


Nettoskuld
Minskad till 88 029 kr. Eftersom jag vet att december kommer vara kostsam i form av börsnedgång så finns det en risk att nästa gång ligger nettoskulden aningen högre.

Utdelning12702 kr innan mina två nya inköp som skedde den 2a december men som ej räknas med. Jag räknar heller inte med en investering på 15 000 kr vilket gjort att jag flyttat pengar mellan kontona.

Övrigt
Hoppet i utdelningen berodde på att vi inte visste nivån på extrautdelningen i Lucara förrän nyligen. Ha en fantastisk december! God jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar