söndag 30 november 2014

Min syn på budgetomröstningen

Nu skall jag snacka politik. Något jag ogärna gör på den här bloggen då den heter 'Aktieboom' och inte 'politikboom'. Riksdagens omröstning om budgetpropositionen 2015 som sker den 3e december har näppeligen undgått media med allt från seriösa analyser till krönikor där skribenter propagerar ut vad som är viktigast att göra för Sveriges framtid.

I fredags meddelade (Sd):s Oscar Sjöstedt att partiets beslut om deras röster kommer meddelas i samband med riksdagsgruppmötet på tisdag den 2a december kl 16.00.

Hur ser jag på budgeten?
Regeringen består nu av (S) med 31,0% samt (Mp) med 6,8%.  Detta betyder att Mp som är fjärde största partiet har fått inflytande i utformningen av statsbudgeten. Det finns tre punkter som verkligen stör mig i budgeten.

Vi kan exempelvis se ökade avgifter  för kärnkraftverk (kärnbränsle) vilket tvingar flera kärnkraftverk att stänga. Detta leder i sin tur att Sverige blir beroende av kolkraft för att kunna täcka energibehovet, sen skall vi inte börja tala om ev beroende av gas från öst.

Jag ser kärnkraft som den mest effektiva energiresurs vi har i dagens samhälle. Jag tycker inte vi skall bli beroende av den i framtiden men det är den met effektiva energiutvinningen vi har och därför skall vi bruka den. Att tvinga till nedstängning av kärnkraftverk bådar inte gott samt kommer öka avgifterna för elförbrukare dvs du och jag.. Jag ser inget negativt i ökade säkerhetsaspekter (som också var med i budgeten) men då skall dessa vara praktiskt utformade baserad på forskning och inte något taget ur luften, jag insinuerar inte här att dem är det.

Ökad löneskatt för pensionärer.
Jo visst, man minskar pensionärsskatten så pensionärer med lägst pension kan få upp till 200 kr mer i månaden. 200 kr?! Är det ett skämt?! En skam. Ser hur svårt mina morföräldrar har det med pengar och jag tycker verkligen riksdagen verkar ha glömt bort pensionärerna. Över 200 000 pensionärer i Sverige lever under EUs fattighetsgräns.

Kvarhållen rabatterad krogmoms. Denna är för mig fullständigt vansinnig. Den ger en avsaknad av skatteintäkter på 5,4 miljarder kronor, detta pga Mp vill ha den kvar. Varför? 
Även om krogmomsen sänktes med 13 procentenheter (25->12%) så blev inte det billigare att köpa mat & dryck, det blev inte högre omsättning och det anställdes inte fler personer enligt SCB (http://www.privataaffarer.se/skatt/sankt-krogmoms-ger-inga-nya-jobb-523900).

Var tror ni pengarna tar vägen? Rätt ner i fickan på verksamheten såklart. Hade sänkt krogmoms verkligen givit effekt för arbetsmarknaden dvs fler jobb samt fler kunder så är det klart man borde behålla den men nu är så inte fallet.


Hur kommer Sd rösta?
Jag tror, och jag kan mycket väl ha fel, att Sd kommer på tisdag den 2a december meddela att de kommer rösta på sitt egna budgetförslag och (S) kommer få sitt förslag igenom. Detta pga följande anledningar:

-Man vill inte riskera sin vågmästarställning, även om deras röstandel förmodligen hade ökat ännu mer så finns det en risk att man förlorar sin vågmästarställning om S tappar röster  och M ökar.

-Man vill inte riskera folkets tillit.
Ryktet är väldigt viktigt för ett mindre parti och speciellt om man får mycket medial uppmärksamhet i framför allt negativt dager så vill man inte framstå som den som bär skull för att tvinga igenom en omröstning. Ett motangrepp från Sd skulle kunna bestå i att de erbjudit sig att föra samtal med sina motpoler samt att ingen har gått med på deras önskningar samt att man tycker att regeringen som finns är ostabil och behöver bytas.

-Tungan på vågen. Jag tror att partiet  är långsiktigt och vet att även ifall de inte 'vinner' den här omgången har de ändå makt kvar under andra omröstningar där de kan  nedrösta regeringen ev. med hjälp från alliansen. Detta motiveras också av att Alliansen är emot samarbete med Mp, detta har markant uppvisats när (S) ville ha med (Mp) i pensionärsgruppen till samtal och alliansen lämnade i protest. Lite motsägelsefullt när Mp var själva initiatorn i migrationsuppgörelsen i tidigare sittningen.

Opinionen för (Sd:s) politik komma öka desto mer så länge som de är det enda partiet som kritiserar invandringspolitiken och vill införa åtgärder till detta samtidigt som det kan påvisas en misslyckad immigrationspolitik.  De punkter som jag lyfte fram ur budgeten är dessutom några av deras paradgrenar (mer pengar åt pensionärer, slopade kärnkraftverk samt krogmoms  på normalnivåer även ifall jag inte visste om det sistnämnda fram tills fem minuter sedan.)  Det finns dock ingen chans i världen att deras budget kommer röstas igenom den här omröstningen då stödet för partiet inte är adekvat stort i förhållande till motståndet..

Hur är fördelningen av budgeten?
Jag gjorde en sammanställning från regeringens hemsida uppdelat efter kategorier och rangordnat efter posten med störst utgifter till lägst, detta borde vara standard på hemsidan men det är det inte.

Källa: http://www.regeringen.se/sb/d/2548/a/248362

Fråga:
Tror ni regerings budget går igenom eller kommer det bli regeringsombildning utan Mp? Tror ni det blir nyval?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar