onsdag 12 november 2014

Uppskattning av Lucara Diamonds Cash-yield till dagens kurs.

Tryck för att förstora.

Med reservation för ev. felaktig uträkning* så fick jag ett cash yield på 8,83% årligen.

* Hade svårt att finna Non-cash charges, samt att jag har dragit ut 9 månader över 1 år och capex för 9 första månader är utdraget över ett år då jag anser att kostnaderna för investering kommer öka eller vara minst på samma nivå.)
-----------------------------------------------------------------------------
Har ögnat igenom Q3-rapporten, inget direkt överraskande men en intressant saker jag fann var att Cash on hand är uppe i 133 miljoner usd. Inte dåligt.  En annan intressant sak jag uppdagat är att man ökat takten på att gräva bort waste. Förmodligen för att lättare kunna gräva i mer värdefulla områden utan problem. Detsamma ser jag om marginal per carat som är på 511 usd, aningen lägre än förra kvartalet men inget att bemärka i då index för slipade diamanter har fallit och ger inte lika mycket vid försäljning, detta påverkar ju indirekt priset för rådiamanter som Lucara säljer. 

För att leka besserwisser så heter det ALDRIG 'karat' då det syftar på guldhalten där 24 karat är max, 18 karat är 75% osv. En 'carat' är 0,02 gram och är baserat på vikten av bönor från Kerubträdet vilket förr i tiden benyttjades som en handelsvara. Man brukar säga att värdet på en diamant beror på de fyra C:na : Color, Clarity, Cut, Carat-weight. Men värdet ökar inte linjärt vid exempelvis en högre carat utan snarare exponentiellt. Det är därför diamantfynd med hög vikt eller annan färg är så värdefulla.

Värt att påpeka är att genom bonusutdelningen som utges 18e december och kommer vara på samma nivå som årsutdelningen (halvårsutdelning på CAD $0,02 x 2) dvs 4 kanadensiska cent. Min utdelningsnivå höjer sig därför med ca 2032 kr årligen vilket jag anser är en god summa för mig beroende på mitt låga GAV även om jag hade uppskattat att bonusutdelningen skulle vara ca 3 gr så hög XD. Ser fram emot årsrapporten den 19e februari 2015.

Kommer ägna ett separat inlägg inom närmaste tiden i hur man beräknar Cash-yield som är en slags snabbvärdering av ett bolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar