torsdag 4 september 2014

Varför jag sålde Ratos

Det är dags för mig att motivera min försäljning i Ratos B. 

Jag har nu tagit en extra titt över Q2 samt resultaten från jan-juni 2014 för att beskriva lite lite vad som ledde till mitt säljbeslut.

Följande är varningssignaler som har lett till att jag beslutat att sälja Ratos B trots lovande prognoser inför 2014.

  • Införsel av preferensaktier. Ett starkt bolag med konkurrensfödelar är inte beroende av dessa. Att Ratos bestämde sig för att införa dessa var ett tecken på svaghet. Kassan är fortfarande stark men däremot sinande.
  • Minskad omsättning. Dock så minskade omkostnader detta kvartal vilket är positivt. 
  • Publicering av EBITDA, EBITA etc. Jag anser detta är ett sett att skönmåla sina siffror och inget ett seriöst företag skall syssla med. 
  • Uppvisning av resultat där man justerar för Aibel och Bisnode för att påvisa positiva resultat (+13%) m.m isf -2%. Detta är totalt onödigt och skall inte behövas. Visa resultaten som de är och strunta i att visa hur det kunde varit. Man tillsköt Aibel 32 miljoner NOK för rådande marknadsförutsättningar vilket gav en törn i siffrorna.  Jag anser att man blundar för verkligheten om man vill bortse från sitt största innehav, när detta gör en förlust och företaget har krävt en större investering än vad man räknat med.
  • Tidigare löften om bibehållen utdelning från Campbells sida. Jag vet att det vore ekonomiskt självmord från bolagets sida att bibehålla samma nivå av utdelning då utdelning måste tas från ett positivt kassaflöde istället för att tömma kassan hos bolaget. Att däremot säga en sak och göra en annan ger en sviktande tillit hos aktieägare. I detta fallet handlar det om en aktieägare som gick på en företagspresentation av bolaget och pratade och pratade personligen med Campbell där denna ställde frågan ifall utdelningen skulle hållas kvar på samma nivåer liksom förr. Svaret på frågan var ja. När styrelsen sedan valde att sänka utdelningen så vet alla vad som hände med aktiekursen. Den sjönk kraftigt.

    Som fortsättning på sistnämnda så vet jag mycket väl att det inte är VD i företaget som bestämmer om utdelningen. Det jag åsyftar är att chefen i bolaget borde vara försiktig med sådana uttalanden och istället säga att hon inte kan utlova något då storleken på utdelningar eller att det sker en utdelning överhuvudtaget är beroende av prestationen av bolagen,  investmentbolagets överskott samt hur affärsverksamheten ser ut (framtida köp-sälj etc)- kort sagt så är det beroende av ett positivt kassaflöde.

    Ratos har gjort en del justeringar i ägandet av olika bolag vilket har gjort att gjort att Ratos inkomster kommer bli mindre cykliska och mer stabila. Man har samtidigt gjort en del exits, bland annat Stofa vilket fyllt på kassan. Vad jag däremot tycker Ratos saknat är något som kan generera inkomster under kristider pga av att Ratos satsat alltför offensivt och inte varit tillräckligt defensiva.

    Kombinationen av min decimerande tillit till ledningen, skönmålning av sifferpresentationen, införsel av preferensaktier samt att jag tyckte några andra bolag på marknaden såg undervärderade ut gjorde att jag sålde mina 633 aktier i Ratos förlusten blev ca 2500 kr, (GAV 59,74 kr st) och önskar det lycka till i framtiden. Det är inte säkert att detta är min sista placering i Ratos, men under rådande förutsättningar ser jag mer nackdelar än fördelar att kvarhålla placeringen och försäljningen ger mig möjlighet att investera i annat.

    Hur ser ni på Ratos i dagsläget? Kommer Aibel gå bättre på lång sikt? Kommer InWido fortsätta förbättra sina marginaler?`

    Ha det nu fint! /Aktieboom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar