söndag 31 augusti 2014

Min första fundamentala analys - B&B tools, Juli 2013

Detta är en kort analys som egentligen var min första fundamentala analys.
Jag kollade på B&B Tools som och analysen blev aldrig helt färdig då jag inte hade bestämt mig vilka komponenter som skulle ingå.. Finns vissa saker i analysen jag skulle använda igen medan jag kanske inte skulle använda Gordons formel igen. Utan jag hade förmodligen mer sett vad Graham hade haft för motiverat maxpris för defensiv investering samt också förlitat mig på P/E-talet som var passande.

 Idag står kursen på 146,50 kr och hade gett en avkastning på +81,9%. Surt sa räven.

Skrivet 2013-07-30:
"B&B Tools AB 
Verksamhetsbeskrivning:
B&B kallar sig Nordens största leverantör av industriförnödenheter  såsom verktyg, maskiner, skyddsutrustning, industrikomponenter för lagring, tätning, transmission och automation till industri-, bygg- och fastighetsbolag. Företaget bedriver lejonparten av handeln  omkring Sverige, Norge och Finland men är aktiva med export åt 10-30 länder (10 länder via direkt försäljning och ytterligare 20 länder genom export via externa distributörer). "Av vår totala försäljning svarar Industrisektorn för cirka 70 procent, Byggsektorn 20 procent". Övriga sektorerär 7% och endast 3% är privatpersoner . Varumärket TOOLS finns till försäljning i  175 orter i Sverige. B&B tools bedriver också webbhandel till verksamheter.
VD är Ulf Christian Lilius, företaget grundades 1906, huvudkontoret är i Sthlm och antalet anställda är 2860 personer.

Källor:
Grahamskriterier: (stor hjälp från börsdata.se, har inte nått till kap 14 ännu i min Intelligent Investor)
·         Storlek - Ja, sett till omsättningen men börsvärdet är under gränsen.
·         Finansiell styrka  - Ja. O/k-skuld = 2,1, jag välljer att negligera den långfristiga skulden.
·         Intjäningsstabilitet - Ja. Gått med nettovinst senaste 10 år
·         Utdelningshistorik -  Ja. Positiv senaste 10 åren.
·         Vinsttillväxt 181% de senaste 10 åren (>33%)
·         Lagom P/E- Ja.   10,3 (<13,5)
·         Måttligt pris för E/K Ja. 1,09. (< 1,5)
Senaste kurs: 80,50 kr
DA = 3,7% Detta är aningen för lågt för mig. Jag vill gärna ha minst 4%.
Övriga tankar:
Jag vill gärna ha ett verkstadsbolag i portföljen.
Gordons formel:
P = u / (a-t)
P = motiverat pris = 75 kr
u = utdelning
a = avkastningskrav
t = tillväxt i utdelning
P = 3 / (0,10 -0,06) = 75 kronor! Det motiverade köppriset är lägre än aktuell kurs (80,50 kr). Jag avvaktar köp."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar