torsdag 11 september 2014

642 miljarder kr i återköp aka 473 jumbojets

Jag har tidigare kommenterat Apples återköp och min syn på bolaget men jag tror inte jag har gått till botten med hur stor 'buybacksen' är.

Det är säkert inte okänt att Apple har en nästan bottenlös kassa pga extrema vinster från främst iPhoneförsäljningar. Apple kommer fram till slutet av 2015 göra återköp av sina aktier till en storlek på 90miljarder usd, detta motsvarar 642,5 miljarder kronor.  Sug på den summan lite. Den summan är helt enorm! För att göra det lite mer förståeligt så kan jag jämför med mängden av jumbojets, Boeing 747-400 till ett nypris av 190 miljoner usd. (Återköpsinfo) Om man räknar med utdelningen under samma tid är den bara 44% av summan som används för återköp.

Apple återköper aktier till en summa som motsvarar 473 stycken nya jumbojets.



Vad händer när ett företag köper tillbaka aktier?
Jo, vinst per aktie stiger eftersom den beräknas utifrån
Vinst/Totala antalet aktier = Vinst per aktie.

Ifall totala antalet aktier minskar pga återköp så ökar därmed vinsten per aktie vilket gör att P/E minskar och flera personer köper nya aktier till ett högre pris för att motivera den högre vinst per aktie.

Eftersom jag är medellång i Apple med planen att sälja när buybacksen är färdiga så spelar det inte så stor roll ifall utdelningen inte stiger framöver (vilket jag betvivlar grundat den stora kassan och det monstruösa cash flow). Jag anser också att det ligger en viss risk inom teknikbranschen där vad som är inne eller ute vad bekommer teknikprodukter har nästan blivit vår nya världs modé.

Själv tror jag stenhårt på att de nya produkterna kommer sälja som smör. Detta kommer från en som inte äger en endaste Apple-produkt men har haft en Macintosh när jag var liten för omkring 21 år sen. Den hade förmodligen varit värd flera tusentals kronor om jag behållit den men svårt att veta sånt. Det som kommer säljas bäst är troligtvis vanliga iPhone 6 (pga Apple Pay som också är kompatibel med 5s) samt Apple watch. Jag tror apple har varit avvaktande med att beskriva klockan mer detaljerat vad gäller kommande appar för att ge mer knock när man släpper den informationen.

Jag sitter kvar på mina äpplen. *N m..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar