söndag 24 augusti 2014

Ovissheten gör mig konfus


Hej alla glada investerare.
Jag tänkte diskutera lite omkring mina tankar jag har för stunden.

Jag har varit borta i Norge i sju veckor och jobbat. Spendarandet under tiden har gått på ca 24 000 kr exkl. hyra - mao, det är svindyrt att leva i Norge - jag räknar också in resandet i form av flyg, taxi, färja, buss men där borde jag få ersättning från jobbet om jag lyckas hitta alla kvitton.

Igår så upptäckte jag att jag har lyckats övertrassera mitt danska konto med runt 1900 dkk, inte alltid kul att vara pank även om jag visste att jag hade pengar från första lönen på mitt sparkonto.

Idag blev det dock så att jag gick och handlade mat och betalade allt i småmynt och pantburkar. 172 dkk efter pantavdrag, och kön var lång. Jag skämdes lite men visste hela tiden att jag inte gjorde något fel. Tror jag råkade ge kassörskan 12 dkk för mycket men det bjuder jag på.

Ser jag på min nettoskuld för nästa månadsrapport som kommer om en vecka så kommer den sjunka en aning vilket känns helt great men samtidigt har jag en olustkänsla. Eftersom jag bara har 28 veckors CSN kvar (20 veckor på en termin) tills mina återbetalningar skall inledas så har jag valt att halvera mitt CSN dvs ansöka om studiemedel för 10 veckor denna terminen. Min förhoppning är att pengar jag har tjänat i Norge kommer vara adekvat för att klara mig. Pengar jag vill investera måste jag troligtvis jobba extra för vilket kan bli tufft.

Kort sagt så upplever jag en svårighet att få översikt över min ekonomiska situation för stunden. Samtidigt vill jag gärna investera men aktien jag vill sälja, Ratos, är väldigt låg till kurs där jag beräknar göra en förlust på runt 2800 kr, detta är redan taget i betraktning. Jag har studerat rapporten och jag är inte nöjd med redovisningen av EBITDA eller hypotetiskt intjänad avkastning där Campbell förklarar att ifall man räknar bort två stora innehav ligger vi på 6% plus eller liknande. Aibel har gjort dåligt ifrån sig och så är det, ingen idé att förneka det. Anledningen till försäljningen är att jag tappar tilltron till ledningen. Jag kommer om jag får möjlighet att öka på min investering i Nokian, däcktillverkaren.

Annars? Jo jag börjar plugget igen imorgon. Har två år kvar innan jag blir färdig läkare. Sedan så håller jag just nu på att dels framställa del 2 av min serie om Graham's 'The intelligent investor' samt att jag håller på att skapa ett analyseringsverktyg för defensivt investerande. Det sista gör jag mest för att jag skall träna på att göra analyser på egen hand. Slutligen är min laptop paj så får försöka hitta något alternativ.

Ha det nu fantastiskt och trevlig höst!
/Aktieboom



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar