måndag 4 augusti 2014

Julirapport 2014, inget nytt under solen utom skugga


Juli månad! Detta inlägg kommer bli väldigt kompakt pga en tråkig månad. Ingen investering pga avsaknad av likviditet, har t om varit tvungen att tömma mitt sparkonto för att ha råd att arbeta. Jag sommararbetar dock i Norge och kommer tjäna en hel del pengar när de väl rullar in.

Men rent spontant, när börsen faller så gör den rike fantastiska affärer. Nu är inte jag rik men ni förstår säkert att pengar på sparkontot kan vara bra att ha om börsen faller framöver.


Årsutveckling



Aktieboom 2014
- +24,57%
vs
Six30RI 2014 -  +7,33%

Givetvis glad att jag slagit Six30RI-index ordentligt men jag har inte givit upp. Tror dock på att börsen generellt kommer gå neråt framöver under året.

 

Företagens månadsutveckling
Apple -  +2,23%              

Industrivärden-2,81%

Lucara Diamond
-  +2,47%

Nokian Tyres -        -9,35%
 Jag har analyserat den sista årsrapporten och ifall jag hade haft likvider nu hade jag gått in här. Kort sagt: det som gör att den har dåligt trots att däcken får goda recensioner och att bolaget är skuldfritt är följande:
1.Ryssland-kris.
2. Det går 'relativt' bra för Continental som är en konkurrent. De konkurrerar dock inte helt på samma geografiska områden eller däcktyper. När jag skriver 'inte helt' så menar jag att det finns en konkurrens men att det i det stora verkar olika.
3. Stort fall i EPS senaste årsrapport pga skattesmäll på 100 miljoner Euro, denna kommer givetvis överklagas. Personligen tror jag inte extrabeskattningen kommer gå igenom men man kan inte utesluta det.


Ratos –                 -8,87%
Om 10 dagar kommer kvartalsrapport. Den kommer avgöra om jag kommer ligga kvar eller gå ut. Hur marknaden ser ut förövrigt kommer inte påverka mitt val här och jag riskerar därför att göra en förlust på uppskattningsvis 2-5000kr om jag går ut.


TeliaSonera+5,81%
Oförändrat i min syn på bolaget.


Total månadsutveckling
+0,08%  (yay ;) )

Tillgångar och skulder:
Aktieinnehav - 307 822 kr.
Sparkonto - 0 kr
Lönekonto m.m - 12 375 kr
--------------------------
Studieskuld - 435 952 kr
---------------------------

113 958 kr
Värt att notera är att nettoskulden ökat. Missunna inte.




            10 193 kr - oförändrad


Min nettoskuld har härmed ökat med några tusenlappar. Detta beror på att jag arbetat i Norge och ännu inte mottagit min första lön. Augusti månad kommer däremot vara ett hack neråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar