fredag 2 maj 2014

Månadsrapport april 2014 inkl. fortsättning appleanalys

En lyckad månad där jag äntligen drar iväg från mitt jämförelseindex inkl utdelningar.

Årsutveckling
Aktieboom 2014 - 7,59%
vs
Six30RI 2014 -  +5,55%

Företagens månadsutveckling
Apple -  +9,99%              
Förra månaden skrev jag:
"Efter alla buybacks så är det möjligtvis dags för en utdelningshöjning"
.
Facit blev en utdelningshöjning med 8% samt en buybackutökning på 30 miljarder usd(!). För mig innebär det inte mkt per se (ca 55 kr mer årligen) men börsvärdet ökar mer och mer. En till trigger kommer bli 7 vs 1 splitten som färdigställs med prisjustering den 9e juni. Värt att poängtera är att utdelning inte kommer sjufaldigas efter splitten utan divideras i sju vilket gör att totalutdelningen blir densamma.

Något stort är pågång med produktutvecklingen, detta ses mha den mängden pengar som satsas i produktutveckling. 1,42 miljarder usd satsades under q2 vilket motsvarar en höjning på 303 miljoner usd jämfört med ett år tillbaka. 2,75 miljarder usd i R&D för hela år 2014 vilket är 620 miljoner usd högre än i fjol. Se mer här:

Jag har inte planer på att vara långsiktig utan vid 700 usd kommer jag sälja (om inte det blir ändrade planer). För mig innebär ändrade planer att man blir dominant på en möjligtvis ny marknad eller kommer med en revolutionerande produkt. Dvs det krävs en hel del.

Industrivärden -  +8,1%
Denna höjning ser jag som lite omotiverad men jag antar det har med utdelning att göra. Kommer inte ha pengar för investering ifall det blir en rekyl efter x-dagen.  

Lucara Diamond
-  +6,1%
Kommer mera här. Lucara har påverkats av ett negativt börsläge men följande triggers kommer påverka kursen i positiv riktning närmaste tiden:

1. Överföring till mid-cap den 23e maj.
2. Utdelning(ar) på gång. Första ordinarie utdelning är den 22a maj. Jag har inte datum på extrautdelning men jag gissar på att första är nån gång i juni om den inte skall ges i klumpsumma från bägge specialarna omkring december.
3.  Kvartalsrapport den 8e maj.

Nokian Tyres -        +1,1%
Troligt att jag utökar här efter löning. Jag ser den fortfarande som köpvärd under 30 euro.

Ratos –                 +9,9% 
"Ser inget som kan skapa volatilitet närmaste månaden." skrev jag.

Det där stämde inte helt då kursen börjat stiga utan närmare förklaring även om den inte varit särskilt upp och ned. Har ingen förklaring på varför. Jag har faktskt inte tänkt alls på Ratos sista månaden men inser att förändringen påverkat hela min depå positiv då jag sitter rätt tung här.

TeliaSonera -  -3,5%
Meh...       

Total månadsutveckling
+7,54% . Tack apple och lucara.
Indu hade sin förklaring och Ratos anser jag vara icke-fundamentalt motiverad ifall det inte är insideraffärer på g vilket vi lär få reda på tids nog. Särskilt ifall kvartalsrapporten blir bra vilket jag tror att så är fallet *host* insideraffär? *host*.

Tillgångar och skulder:
Aktieinnehav - 260 704 kr
Sparkonto - 25 297 kr
Lönekonto m.m - 8243 kr
--------------------------
Studieskuld - 434 654 kr
---------------------------


140 410 kr

 Påväg nedåt. Dock inte så snabbt nu då jag inte tjänat så mkt pengar. Tror dock det kan dela mer nästa månad.

9607 kr

En svag höjning beroende på apple. Hoppas kunna bryta 10 000 kr-intervallet snart så jag kan säga att jag få fyrsiffrig årlig utdelning ;).

Ha en skön maj månad nu!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar