söndag 27 april 2014

Psykologisk analys av Apples Q2 och handlingar

Många bloggare har skrivit tänkvärda och innehållsrika analyser av Apples Q2. Jag vill däremot göra en mer psykologisk analys och mina tankar hur aktien kommer påverkas närmaste tiden. Inspiration fick jag från denna artikel http://seekingalpha.com/article/2166783-how-will-apples-stock-split-impact-its-shareholders?isDirectRoadblock=false&uprof=17.
Förutom att resultaten slog förväntningarna på alla plan, bortsett från en liten negativt avvikande iPad-försäljning så införde Apple lite förändringar som kommer påverka synen på bolaget.
1. Utdelningen höjs 8% från 3,05 ->3,29 usd per kvartal. För mig som innehar ynka 9 aktier så blir detta en ganska ynklig höjning på ca 55 kr om året. Denna höjning av utdelning var väntad och jag var rent ut sagt övertygad på att detta ville ske sett till bolagets finansiella ställning.Det här påverkar ju givetvis attraktionskraften till aktierna då företaget är lågt prissatt relativt vinsterna (PE på omkring 12-13) men inget våldsamt. Några kanske tom invänder att den var för låg men Apple satsar kraftigt på expansion så jag förstår dem ifall de inte gör en extrem höjning. En extrautdelning hade dock inte varit fel sett till kassan men detta ser jag som mindre troligt.
2. Fortsättning och utökning av buybacks. Detta är rätt häftigt och absolut kursdrivande för investerare men det kanske inte är något som faller i ögonen på småinvesterare. Färre aktier ute på marknaden => högre värde per aktie.Jag vet att iaf Carl Icahn blir glad som länge förespråkat buybacks och försökt i princip manipulera bolagets beteende genom att köpa på sig enorma poster och sedan boka möten där han med Vd och twittra om samtalen.

Rent konkret är buybackprogrammet utökat från 60 miljarder usd till 90 miljarder usd. Dvs en ökning av 30 miljarder usd vilket motsvarar 196 miljarder kronor!!

3. Stocksplit 7 vs 1. Dvs för en aktie så får du sex st fler. Detta börjar gälla den 2a juni 2014 och de nya prisnivåerna blir prissatta den 9e juni. Har man läst Peter Lynch böcker så skriver han i bl a 'One up on wall street' om hur många verkar indrömma att en splitt är en positiv sak och glömmer att totala värdet blir detsamma. Det ekonomiska värdet ändrar sig inte rent teoretiskt.
Vad man däremot lätt kan överse är den psykologiska aspekten och vad som kan ske i praktiken. Apples aktie är dyr. Ett äppleaktie kostar runt 3750 kr vilket motsvarar ungefär en iPhone 4. Att 'sänka priset' på en aktie (kursen kommer hamna runt 80-85 usd dvs ca 500 kr efter splitten) gör helt enkelt att folk komma köpa fler av den, förmodligen för att du nu täcker en bredare massa dvs även de med sämre ekonomi men också att man lättare kan köpa nån aktie extra ifall det verkar billigt än ifall den är dyr.
Detta i kombination med buybacksen av aktierna verkar också kursdrivande.
Kursen hoppade direkt upp 8% dagen efter börsrapporten vilket ni ser här:

Jag har fortfarande planer på att sälja aktien då jag inte vill ha en så teknikspecifik aktie på lång sikt och jag har tidigare satt mitt mål vid 700 usd, ifall förutsättningarna ändras kan den justeras men jag ser inte något sådant läge för tillfället utan aktien tuffar på som den skall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar