onsdag 2 april 2014

Månadsrapport mars - sakta men säkert kommer våren.

Aktieboom 2014 (fet) - +0,25%
vs
Six30RI 2014 -  +3,92%


Har knappat in 1,88 procentenheter sedan sist men ligger fortfarande efter vilket inte bekommer mig det minsta.

Företagens månadsutveckling 
Apple -                 +1,5%.
Efter alla buybacks så är det möjligtvis dags för en utdelningshöjning. Ska bli intressant vad apple har att komma med för produkter nu i 2014 och ifall det blir något revolutionerande eller ej.

Industrivärden -    +0,2%.
Verkar som industrivärden har fått mer uppmärksamhet på sistone. Har inga andra kommentarer men för den som är intresserad så kan man läsa om hur handelsbanken tagit steget mot att bli ett investmentbolag.

Lucara Diamond -  +7,6%
Har gått ut med ansökning om nya prospekteringar (3 st). Snart dags för semiårsutdelning i maj på 0,02 usd per aktie och därefter en ev. extrautdelning i juni baserat på resultatet från specialauktionen som offentliggörs den 10e april.

Nokian Tyres -        +6,3%
För tidigt att säga något ännu men jag tyckte jag köpte mig in tidigt.

Ratos –                     +3,1%.
Uppgång inför utdelning. Kursen ligger vid ca 59-60 kr annars och är stabil. Ser inget som kan skapa volatilitet närmaste månaden.

TeliaSonera -            +0,2%.
Ganska lågt värderat men inte tillräckligt för att jag skall investera. Skrivs en del i media om hur de som var inblandade i mutärendena mottog 100 miljoner kronor för att lämna sin position. Bolaget är stabilt men vete tusan om jag vill sitta på detta företag i evighet. Jag vill kolla på hur den nya ledningen sköter sig.

Total månadsutveckling
+2,45%

Tillgångar och skulder:
Aktieinnehav - 246 876 kr
Sparkonto - 33 900 kr
Lönekonto m.m - 6318 kr
--------------------------
Studieskuld - 434 206 kr
---------------------------

147 112 kr
Vet att det kommer dröja ett bra tag innan jag är nere på 0 kr och jag kommer få betala tillbaka min skuld om ca ett år. En eventuell börskrasch skulle kunna förändra diagrammet oerhört negativt även om det i slutändan är positivt då det öppnas nya möjligheter.


9518 kr - +16% ökning från februari
Motsvarar 5% av investerat belopp
Utdelningsökningen beror på investeringen i Nokian Tyres. Jag längtar tills jag passerar 10 000 kr vilket inte bör ta alltför lång tid men det lär nog inte ske inom närmaste månaden (bortsett ifall det blir en eller flera extrautdelningar och det ser jag som sannolikt men är inget jag räknar med).

Trevlig vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar