måndag 17 mars 2014

The Intelligent Investor - Del 1 - Bokrecension

The Intelligent Investor - Benjamin Graham

Min är aningen sliten ;).
Har ni hört talats om den så kallade bibeln i värdeinvestering? En bok som öppnade ögonen för Warren Buffett och hjälpte honom att bygga sin väg till framgång. Det sägs att detta är boken.

'The Intelligen Investor' är skriven av Benjamin Graham och den har flera år på nacken. Den sista utgåvan från Grahams sida kom 1973 men boken har senare kommit i nyare utgåvor samt utvidgats med kommentarer och kapitler från Zweig, den senaste från år 2003.


Det första jag som läsare slås av är att detta är en långtråkig bok. Graham språkliga ton och matematiska/revisoraktiga perspektiv ingav mig en känsla av tristess. Något som gör det extra märkbart är att eftersom boken har över 40 år på nacken och är från USA så är inte allt applicerbart i nutid eller i svenska samhället t ex taxeringsregler, optionsregler, försäljningar, fastighetsregler etc. Jag läste boken i samband med att jag efter varje kapitel avstämde med Lundaluppens kommentarer.

Vad som däremot lyfter upp boken är att Graham vet vad han håller på med. Hans rekommendationer inom värdeinvestering är handfasta och fastän inte allt är applicerbart i Sverige (försök hitta industribolag på large cap med över 526 miljoner usd i årliga försäljningar) så kan man använda grundprinciperna eller anpassa råden och göra faktiska resultat. Dvs detta är inte en bok för att göra en rik.. detta är en bok för att lära en metoder så man kan ta bättre investeringsbeslut vilket i slutändan gör att man kan åstakomma bättre resultat och göra färre misstag. Misstag kostar. 'Never lose money'.

Zweigs kommentarer är intressanta och jag gillar hur han ser på masspsykologin på börsen och vad som får ett företag att ticka. Jag tycker han är rätt person till att skriva kommentarer till boken. Däremot blir det väldigt många analoger till hypade IT-företag till följd av IT-kraschen i början på milleniumet,  något som jag tycker är väldigt retligt och distraherande. Det var däremot lättare att läsa Zweigs lite mer lättsamma språk.

Warren Buffett har berättat i intervjuer om vilka kapitler han tyckte gav mest. Han rekommenderar 

kapitel 8 - The investor and market fluctuations
kapitel 14 - Stock selection for the defensive investor  samt
kapitel 20 -''Margin of safety'' as the central concept of investment

Skulle jag läsa boken igen skulle jag dock läsa följande: kapitel: 
4 tom 8, 11, 13, 14 och 20.
Dessa då jag tyckte de innehöll goda grunder samt en del poänger och matematiska principer. Men orkar man bara läsa tre st skulle jag rekommendera samma som Buffett. 


I det övergripande kan jag rekommendera boken. Framförallt för den som är intresserad av värdeinvestering. Detta är dock inte boken för dig som vill veta vilket företag som kommer ha den längsta hållbara fördel och kan fortsätta expandera när konkurrensen slår. För det finns det andra böcker =). 

Slut på del 1.
Del 2 kommer avhandla vad jag uppfattar som lärorika citat från boken, både ifrån Grahams sida men också från Zweigs. 
Del 3 som också är baserat på boken kommer avhandla det där 'juicy stuff' över vilka som är de viktigaste punkter när man väljer ut företag till sin aktieportfölj, primärt från en defensiv synpunkt.


Edit: Jag insåg att del två var ett alltför omspännande projekt och kommer inte genomföra detta. Jag är däremot igång med del 3 som inte kommer heta så utan vara separata inlägg som mer handlar om olika investeringsmetoder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar