fredag 14 mars 2014

Inköp av Nokian Tyres


Inköpskurs: 27,61 euro (1 euro = 8,87 kr)
Antal: 103 st
Direktavkastning: 5,2%

Detta bolag har ett tag legat på min lista över potentiella köp. Det som påverkat mig mest är hur kassan ser ut i förhållande till skulder, företagets goda rörelsemarginaler, kontinuerlig utdelning samt inte minst hur den senaste tids makroförhållanden påverkat bolagets köpkurs.

Värt att notera är att en stor del av försäljningen sker i Ryssland vilket gör att de är exponerade där. Detta har dessutom fått en hel del negativ börspåverkan iom invasionen av Krimhalvön. Jag tror dock att detta inte inverkar på företagets möjligheter i det långa loppet.

En annan poäng att hålla i åtanke är att bolaget bestraffades med upptaxering på 100 miljoner euro(!) för åren mellan 2007-2010. Detta har givit en extremt negativ påverkan på nettoresultatet år 2013. Jag väljer att tro att denna rättsliga process fortsättning inte kommer avslutas på ett bra tag och in tills det slutgiltiga domslutet ges så väljer jag att förhålla mig neutralt.

Konkurrensen inom branschen är givetvis hård då däck är ingen sällsynt vara men här vinner Nokian på deras market value i form av kvalité på vinterdäck vilket gör att de kan ta ut högre marginaler.

Vad är eran syn på Nokian Tyres och hur ser ni på bolagets vidare expansions- och vinstmöjligheter?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar