lördag 1 mars 2014

Månadsrapport februari - yippikayay!

Årsutveckling 2014



Aktieboom 2014 -2,79% 
vs 
SIX30RI 2014   2,77%Minskar sakta men säkert avståndet till min nemesis som jag skall besegra innan året är slut.

Företagens månadsutveckling 
Apple -                 +4,6%.  Avvaktande. Enorma återköp av aktier har gjorts av AAPL men apple behöver kommer ut med en ny 'revolutionerande' produkt för att stävja Samsungs frammarsch. Eftersom planen inte är långsiktighet i denna aktie så är min riktkurs omkring 700 usd vid försäljning vilket skulle innebära omkring 62% utveckling exkl. utdelning. Fick förresten kvartalsutdelning på 27 dollar nu i februari.

Industrivärden -    +4,4%. Hade gärna köpt mer här men nu har den stigit ytterligare. Jag avvaktar.

Lucara Diamond -  +11,4% Kursen är aningen undervärderad men inte tillräckligt för att motivera köp för mig då jag redan är tung som en blåval. Vad som motiverat kursuppgången är att Luc börjar med en mindre utdelning. En utdelning som ökade min årsutdelning med 37%.

Ratos                    -1,3%. Rapporten togs emot hårt av marknaden då Aibel inte givit gott utfall ännu. Samtidigt har Arne Karlsson (som många tror har lämnat Ratos men som fortfarande sitter i styrelsen) köpt på sig ytterligare  10 000 aktier dvs för ca 580 000 kr.

TeliaSonera -            +1,7%. YoiGo tuffar på i Spanien. Har dock förnämmelsen av att mycket är ouppklarat i de baltiska länder. Jag kommer inte utöka om inte kursen sjunker till runt 45 kr. Jag vill gärna se mer av ledningen.

Total månadsutveckling
+4,54%

Tillgångar och skulder:
Aktieinnehav – 213 162 kr
Sparkonto -         59 100 kr
Lönekonto m.m–   5 111 kr
Studieskuld –  433 788 kr

156 414 kr

                                                   8196 kr motsvarande 5,0%
                                                   (+37% sedan förra månaden)
Funderingar:
  • Ligger fortfarande likvid och guppar i vattnet. 
  • Denna månaden var extremt bra för mig ekonomiskt. Jovisst min årsutveckling är fortfarande negativ men lägg märke till min förändring av nettoskuld och framför allt den årliga utdelningen. 
  • Har planer på att göra om hemsidans design iaf vad gäller rubriken, logo och färgval (nu igen?.. japp).
  • Skall skriva en kollektion vad gäller Grahams 'The intelligent investor' samt hans investeringskriterier.
  • Skall skriva en översikt över mina egna investeringskriterier som i stort sett kommer vara en blandning av Buffett, Graham, Lynch, aktiestinsens m.fl och mina egna kriterier. Denna skall jag härefter använda som mall när jag motiverar mina köp. Är man fundamental nybörjarinvesterare så kan det nog vara kul att läsa då man kanske snappar upp något man själv vill använda.


    Trevlig fortsättning av året! Hoppas våren kommer med språng.
    Solsken och utdelningar...mmmm *dreglar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar