torsdag 27 februari 2014

Utdelningsboom

Lucara har ju varit en större post i min portfölj där mitt köpvärde just nu uppgår till 36 200 kr.  Mitt GAV har dessutom varit mycket fint då jag kom med rätt tidigt. Mitt GAV ligger på 4,65 kr där mitt billigaste köp var vid 3,6 kr och mitt dyraste var vid 9 kr.

Planen har initialt vara att göra en försäljning av samtliga Lucaraaktier vid ca 12 kr och tjäna en för mig större summa pengar (samt betala en sjujäkla massa skatt).  Efter årsrapporten som för övrigt var förväntad att vara väldigt bra så visste jag att det skulle komma en uppföljning. Jag har tidigare skrivit: "Varför har man då valt att publicera rapporten tidigare? Jag tror det är för att man vill dölja något förhoppningsvis positivt för aktiekursen då det vill verka som en positiv trigger ifall det kommer ännu fler nyheter efter rapporten (tänk uppköp, fusioner, ny kross osv), den riktiga orsaken är ännu oklar ".

 Jag förväntade mig i dagsläget INTE en utdelning då expansionen pågår för fullt. Slutresultatet blev dock en mellanväg.

Dock så kom den 24e februari ett pressmeddelande från Lucara där man skrev att det skall ges en mindre  utdelning på halvårsbasis med början i maj samt eventuella extrautdelningar efter specialauktioner.  Första utdelningen är på 13 öre (0,02 usd).

Vad betyder så detta för mig? Jo.. kort sagt betyder det att mitt största innehav sett till antalet aktier, 7791 stycken, börjar med utdelning. I runda slängar blir det ett minimum på 2025 kr årligen, förutsatt att utdelningen på halvårsbasis är konstant, + ev extra utdelning. Den där sista strofen tror jag kan komma att bli extremt viktig framöver men eftersom det fortfarande är en del ovisst hurdan och när en sådan skulle ges så väljer jag att inte lägga lika mycket fokus därpå.

                        Okej nu kanske ni tänker... 2025 kr... *se bild
 
För mig betyder det dock ett -minsta utdelningsökning på 37%- vilket i mina ögon är smått fantastiskt. Jag väljer därför att behålla mitt innehav tills vidare och längre fram göra en djupare analys ifall något skulle ändra min uppfattning.

För övrigt har jag nyligen fått ett stipendium så man kan lugnt säga att denna månaden har varit mig väldigt ekonomisk gynnsam. Jag har också fått jobba en del vilket alltid är bra då jag annars studerar på heltid.

Inga köp än så länge men jag håller ögonen öppna för några fina bolag såsom Coca-Cola, Industrivärden och Nokian som ligger hyfsat nära mina köpkurser.  Annars får börsen gärna falla lite mer för min skull =) . Imorgon kommer en ny månadsrapport med lite fina grafer och annat gojs.

Jag har snart läst ut hela Grahams 'The intelligent investor' och jag skall skriva en recension när jag är redo. Dessutom har jag tänkt att göra en uppföljning av den boken men det blir ett senare inlägg.

Ha en skön torsdag och glöm inte ärtsoppan och pannkakor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar