torsdag 13 februari 2014

Påfyllning av Industrivärden. Robotarmar?

Har nyligen köpt 111 stycken Industrivärden C till 121,00 kr st med en direktavkastning på 4,5%. Jag ökar gärna på ifall det faller ytterligare då jag anser portföljen i Industrivärden är kanoners. Tänkte göra en översikt över några investmentbolag för att differentiera deras innehav men just nu är det Ratos och Indu i min portfölj som tillsammans täcker en rätt stor del av hela min portfölj.

Vad annars? Jo jag är igång med två stycken olika aktieböcker på en gång. Den ena är Grahams bibel aka "The Intelligent Investor" och den andra är "Letters to Shareholders". Min favorit är helt klart den sistnämnda då jag tycker att herr Buffett är en mycket klok man, lite som ekonomernas Gandalf. Den är dessutom lite mer lättläst än Intelligent investor och jag känner jag har lättare att ta till mig innehållet.

För att göra "The intelligent investor" mer tillgänglig i mitt huvud då jag är lite ovan med den ekonomiska jargongen så går jag igenom Lundaluppens sammanfattning av varje kapitel jag läst igenom så jag inte missar några viktiga poäng.

Nåt mer? Jo, just nu har jag ett praktikuppehåll på ett sjukhus i norra Danmark där min termin fokuserar på tarmkirurgi. Inte min nisch direkt då jag inte vill bli kirurg men jag ser det som en lärorik upplevelse, lite som hur jag tar till mig ekonomiska lärdomar. Jag vet att det är svårt i starten samt att jag troligen inte är expert i början men man måste tillåta sig själv att fela och inse att man inte är expert från början. Jag gör heller inte något jag inte skulle anse mig själv vara redo för.

Litet 'insidertips' från min sida är att många sjukhus kommer gå över mot att använda robotarmar (Da Vinci-system) för vissa specifika operativa ingrepp (tror det handlar om blindtarm, gallblåsa etc), detta användandet är betydligt mer  expanderat i USA än i Norden. Fördelen är att den fria mobiliteten inuti kroppen blir större med en robotarm (tänk dig att den kan rotera instrument 360 grader samt visar en videobild flera människor kan övervaka) nackdelen kommer bli att de kommer kosta en helskotta massa pengar samt att personalen måste specialutbildas i dem. Läkaren som styr robotarmarna sitter då vid en skärm med kontrollpanel medan den övriga personalen står vid patienten.


Era tankar? 

Ha det jättebra!
/Aktieboom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar