tisdag 28 januari 2014

Spara eller investera?












Nu när börsen verkar skakig och man kanske inte vågar vara lika fullt investerad så vill jag gärna kunna vara lite likvid, dels utifall börsen kraschar men också för att ha en buffert till oväntade utgifter. Finns ju många människor som bara låter enorma summor pengar ligga orörda på sitt bankkonto utan ränta, detta medför att värdet långsamt äts upp av inflationsökningen.

Robert Kiyosaki skriver i sin bok "Rich Dad, Poor Dad" (som jag inte kan rekommendera nog) om hur man kan sätta pengar i arbete att skapa nya pengar. Ett sätt att göra detta om man inte vill vara fullinvesterad är genom att använda ett sparkonto med bra ränta. Jag bytte från ett annat sparkonto då jag fann jag ett bolag som erbjöd mig en hög sparränta med fria uttag. Just det sista är viktigt för mig då jag är studerande och vill kunna ha frihet att bestämma själv när och hur jag vill nyttja mina pengar. 

Jag använder ett sparkonto hos Santander som just nu erbjuder 2,35% i rörlig ränta där obegränsat fria uttag ingår. Ifall ni inte har ett sparkonto så är det inte krångligt att öppna. Själv föredrar jag att använda bank-ID då man kan använda det för inloggning, legitimation och registrering av ärenden vilket fungerar väldigt smidigt.


Inlägget är skrivet tillsammans med Santander.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar