måndag 6 januari 2014

2013 och året som gått.

Jag välkomnar in det nya året.
Min utveckling inklusive utdelning uppgick till hela 60,89% (ca 67 000 kr) vs SIXPRI som uppgick till 27,97%. En differens på hela 32,92%. Detta är värt att fira.


Vad har jag då för tankar om året och hur planerar jag att fortsätta?
Detta är min önskelista över mina planer för året och min ekonomi:

  • Jag behöver bli mer likvid.
    Dels för att jag inte kan veta när pengarna kommer tryta nästa gång och sen också för att jag har på känn att börsen kommer ramla roliga gatan fram den här omgången.. på ett negativt manér och då vill jag ha pengar redo att investera. Antagligen blir det jobba i Norge till sommaren för att dryga ut kassan. Jag tjänade ihop lite i december och ifall jag klarade sista tentan idag (som var skitsvår) så blir det desto mer jobb i januari.
  • Jag måste budgetera mer.
    Jag har ett budgetprogram men har låtit bli att införa kostnader sista tiden och utgifterna har därmed skenat. Mycket mat utomhus när jag har praktiserat på sjukhus. Kombinationen av slarvmat, lite mat och ingen inkomst tär både på hälsa och ekonomi. Det gillar jag inte.
  • Fylla på Börsdata (http://borsdata.se)
    4020 är lite av min idol och jag gillar möjligheten att nå allt jag behöver för att göra en analys av företag. Jag har dock behov av att förbättra mig på analyser, det har inte blivit en vana än. Därför väljer jag att köpa ännu ett årsförbruk av detta då det är i mina ögon en utomordentlig investering (liksom ett budgetprogram är).
  • Planera ekonomin längre fram
    Dvs. gör klar så att du vet på ett ungefär hur mycket pengar du behöver ha på ditt budgetkonto. Resten kan ryka in i aktier eller på mitt nyöppnade sparkonto hos Santander som ger 2,5% ränta.

    Jag önskar eder alla en mycket god fortsättning!
    /Aktieboom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar