måndag 2 december 2013

Månadsrapport - Okt+Nov

Jag har missat att presentera månadsrapporter för de två sista månaderna så detta blir en samlad presentation.

Slarvat med allt utom börsen
Förra inlägget jag postade så beskrev jag hur jag kände mig stressad av min nuvarande situation. Det är fortfarande lite stress men jag känner jag har lite mer överblick i dagsläget. Har stressat  med maten sista tiden - ätit för lite och ätit skräp dvs dåligt för både min kropp och ekonomi.

Jag har avvaktat att sälja lucara även om jag inspektarar läget. Apple har jag inga planer att sälja i nuläget och det finns mycket att hämta. Om man skulle säga ett ord som beskriver min syn på börsen i dagsläget är det ''avvaktande''- jag avvaktar dels ett börsfall för nya investeringsprojekt samt en ev. kurshöjning i två kortare aktier:  (där tidsperspektivet är mindre än ett år från dagens datum) Apple och Lucara.

Jag har dessutom sålt Avanza till en vinst på omkring 8300 kr, se tidigare inlägg.

Som det är just nu väntar jag avvaktande på nya möjligheter. Både i USA och i Sverige. Intill dess kommer jag vara ganska likvid på sparkontot. Jag behöver också försöka få jobbat lite så pengar kan rulla in.

----------------------------------------------------------------
 Månadsutveckling (oktober och november) - Kraftig uppgång, nedgång de sista dagarna.
+ 21,48% (obs två månader)

Årsutveckling 2013
+55,34%     vs 25,4% SIXPRI











Totalavkastning i olika företag (två månaders förändring i procentenheter)
·                     Apple - +29,98% (+18,16%). 
·                     Industrivärden - +3,21% (+3,21% pga ny)
·                     Lucara +136,91% (+72,6%). I en månadsrapport för september skrev jag ''jag tror fortfarande på ytterligare uppgång och jag har flera fundamentala indikationer på detta''. Går inte att hymla med att det är denna stjärnan som lyst upp min avkastning den sista tiden.
·                     Ratos -3,33% (-2,66%). Stabil men svag. Sitter redan tung här. Om kursen blir lägre (ca 53-54 kr så fyller jag på mer).
·                     TeliaSonera +22,22% (+9,88%) Bra uppgång. Lite tveksamheter vad som händer med verksamheten i nuläget. Jag får erkänna att jag är inte tillräckligt insatt i nuvarande ledningen efter senaste förändringar. Jag avvaktar med att fylla på även om det fortfarande är rätt bra direktavkastning.

-----------------------------------------------------------------------------
Totalavkastning  (två månaders förändring i procentenheter)
47 099 kr (+17 663 kr, extremt bra)

Utdelningssnitt
4835,12 kr (-52 kr). 3,7%  (-0,2%)  Minskning pga sälja av avanza, men uppköp av Industrivärden.

Samlad förmögenhet
248.286 kr   (+26.670kr)

Samlad studieskuld
391.491 kr (till 1,3% ränta)  ( +853 kr)
Nettoskuld 
146.286 kr (-22736 kr)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar