tisdag 1 oktober 2013

Septemberrapport 2013

Gått bra men känns väldigt stilla.
Jag fick en del arbetspass nu i september vilket var en befrielse då jag inte fick jobbat mer än 4-5 pass under hela sommaren. Jag räknar med att tjänat ihop runt 11 000 kr förra månaden vilket känns bra då jag samtidigt studerar på heltid. Har dock haft en fördel av att varit ledig två dagar i veckan. Något som är väldigt skönt är att min lön kommer in på mitt danska konto den 15e varje månad. Silket perfekt datum!

Månadsutveckling - Bra trots svängig börs
+4,98%
Åter igen har Lucara vuxit. Avanza har också dragit iväg. I mina ögon är kursen lite väl hög, men Avanza är en aktie jag inte tänker sälja så jag låter det vara.

Årsutveckling 
+34,38%     vs 21,23% SIXPRI









Totalavkastning i olika företag (månadförändring i procentenheter)
  • Apple - +11,82% (-3,23%). 
  • Avanza - +41,9% (+25,97%). Väldigt övervärderad ATM. P/E-tal på över 40. Ouch
  • Industrivärden - +3,21% (+3,21% pga ny)
  • Lucara +64,31% (+6,37%). Fortsatt bra utveckling. Min prognos stämde, jag tror fortfarande på ytterligare uppgång och jag har flera fundamentala indikationer på detta.
  • Ratos +0,67% (+2,38%). Svajig men verkar ändå ligga på plussidan.
  • TeliaSonera +12,34% (+3,61%) Fin uppgång. Fortfarande bra direktavkastning. Möjligt att jag ökar här vid börsnedgång.

Totalavkastning  (månadförändring i procentenheter)
29.436 kr (+7457 kr, väldigt bra åter igen)
Utdelningssnitt
5322 kr (+-0). 3,9%    Inväntar på en försäljning vilket kan dröja.

Samlad förmögenhet
221.616 kr

Samlad studieskuld
390.638 kr (till 1,3% ränta)
Nettoskuld 
169.022 kr

Budgeten fungerar bra men det går åt mer pengar än vad jag tror. Jag ligger på i snitt 13 000 kr i månaden i utgifter (inkl alla utgifter ni kan tänka er som kan uppkomma under året).Finns inte en chans att jag kan gå under detta med större spelrum utan att jag svälter eller dör en plågsam död.

Peace =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar