måndag 7 oktober 2013

Dödsdrink pga hög alkoholskatt

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15312077.ab
I Indonesien beskattas importerad sprit med upp till 400%. Detta har medfört att många har framställt spriten på olaglig väg eller tillfört metanol för att öka alkoholmängden i drinkarna.

En ung turist var på en bar i Indonesien där han drack mojitos som var blandade med metanol, dvs träsprit som används vid borttagning av färg och dylikt- inte för konsumption. Vid leverns förbränning av metanolen så bildas gifter som är toxiska för centrala nervsystemet och kan bl a medföra blindhet och dödsfall. Ett tidigt kardinalsymptom för metanolförgiftning är just synsrubbning. Får ni detta när ni tror ni intar vanlig alkohol så kan det vara tecken på metanolförgiftning.

Vad gör man om man upptäcker att man får i sig metanol/träsprit?
Det mest uppenbara är att ta sig till läkaren så fort man kan. Under tiden man är påväg är det extremt viktigt att man häller i sig enorma mängder vanlig alkohol (etanol). 

Skojar jag? Nej. Eftersom metanol är en enkel alkohol så förbränns den av enzymet alkoholdehydrogenase. Det som är finurligt med den här metabolisering är att den är konstant oavsett mängd. Detta medför att ifall man häller i sig enorma etanolmängder så späds metanolen i kroppen ut och en större mängd av metanolen kan gå igenom njurarna och urinröret utan att förbrännas i levern och man kan därmed undgå större giftiga effekter på CNS (dock lär man bli jädrigt packad av all alkohol i kroppen).

Jag själv är ganska anti-alkohol, vet hur skadligt det är och brukar dricka väldigt sällan så jag kan förstå att man har en hög alkoholskatt. 400% är dock löjligt och bidrar till att outbildade idioter försöker komma billigt undan genom att blanda ut alkoholen med metanol och riskera kundernas liv. Jag tror dock att skälet till spritskatten är så hög grundar sig i den religiösa kulturen. 88% av befolkningen i Indonesien följer Islam där alkoholkonsumtion är strängt förbjudet. Detta är en av anledningarna till att jag inte gillar när religion, stat och lagar flyter samman även fast jag kan förstå det medicinska skälet. Undra förresten om skatten på cigarretter är lika hög? (*edit: tobaksskatten är på 46%)

För att avsluta så betalar jag hellre en tjuga extra för min drink utomlands ifall jag vet att den inte är spetsad med träsprit. Och tills jag vet det så håller jag mig hellre till flaskor med kapsyler på. *skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar