torsdag 22 augusti 2013

Växlingsdilemma

En fråga till er kloka ekonomisnillen där ute:


Först min situation. Jag pluggar i Danmark och har kostnader på ca 42 000 SEK per termin. Jag har nyligen fått mitt CSN på ca 55 000 och den initiala reaktionen skulle väl vara att överföra en större del till mitt konto i Danmark. Problemet är att jag inte har någon sparränta här och pengarna skulle därför bara ligga på hög.

Växlingskursen 1 dkk -> 1 sek = 1,176, och för några månader sedan låg den på 1,12 kr. Frågan är denna:

Bör jag flytta över terminsbeloppet vid ett tillfälle? Detta motsvarar ca 35 000 kr om jag räknar med de pengar som redan finns på det danska konto.

Alternativet är att vänta ut tills jag förbrukat min buffert på kanske 1,5 månad och placera pengarna på mitt svenska sparkonto med 2,2% ränta, det blir inga större pengar utan ca 2 kr om dagen och sedan när pengarna på mitt danska konto är slut göra en överföring. Problemet med detta är att jag kanske blir tvungen att växla när kursen är hög vilket sannolikt skulle kosta mer än vad jag tjänar på sparräntan.

Ett annat alternativ är att dela upp överföringen i två eller tre omgångar och hoppas att det ger en ganska låg snittkurs, jag betalar ingen avgift för överföringen förutom växlingen. Jag kanske också har tur och tjänar lite pengar av att jobba extra i Danmark medans jag pluggar och det kanske täcker en del av utgifterna så att jag i slutändan inte behöver överföra lika mycket och dessa pengar kan jag då använda till att investera.

Som det är just nu har jag pengarna på mitt sparkonto och övervakar växlingskursen varje dag och jag tror att ifall kursen faller tillfället kommer jag göra en överföring, frågan är bara hur mycket. Jag tänker ifall jag skall överföra hälften till att börja med men jag har inte bestämt mig ännu.

Jag har tagit en stor smäll tidigare när jag var tvungen att överföra till kursen 1,40 vilket kostade mig ca 5000 kr mer än efterföljande termin.


Några förslag på hur jag skall gå till väga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar