tisdag 20 augusti 2013

Min bästa och sämsta affär

Alla har vi väl gjort någon aktieaffär som vi varit extremt nöjda som fått en att känna sig som världens bästa affärsman a la Buffett eller Trump. Eller kanske en affär som vi varit så missnöjda med att vi bara vill gräva huvudet djupt ner i jorden och hoppas på att kvävas. Jag har iaf gjort det och jag tror att så länge man drar lärdom av det så är det ingen skada skedd (förutom ekonomisk..aherm). Själv har jag bara varit aktiv med aktier i strax över ett år och mitt kapital är därför inte så stort. Därför har det inte varit några stora summor sett utifrån, men ändå adekvat för att det skulle påverka mitt tänk.

Bästa affären:
Köpte Nokia Oyj för 12 kr. Detta var i princip ren tur för min del då det var mitt första aktieköp. Kursen steg sen i väntan på något gott såsom Lumia 720. Jag hade mot slutet ett GAV på 17 kr och när kursen nådde 28 kr så meddelade Nokia att de slopar utdelningen. Här skulle jag sålt. Dock väntade jag till nästa dag för att se hur börsen reagerade och sålde till omkring 26 kr (detta var nog ett av mina större misstag) då det kostade mig 2000 kr. Men min exitvinst landade på 7470 kr brutto.


Sämsta affären:
Förutom det att jag väntade med att sälja Nokia ovan köpte jag till mig Betssonaktier för omkring 200 kr i GAV till 10 000. Det var innan jag hade gjort en djupare analys av företaget och där jag gick mer efter någon analys från DI tror jag. Jag tänkte jag kunde göra köpet nu efter DIs analys och sedan fördjupa mig i informationen. Big mistake. Dels köpte jag till alldeles för dyrt pris (avsaknad av säkerhetsmarginal) och sedan var jag missnöjd när jag uppdagade att företaget hade sitt huvudkontor i Turkiet då nya  lagar riskerade att implementeras som hade åsamkat skada på vinstmöjligheterna.  När detta med lagarna blåstes upp så störtdök kursen till 160 eller liknande och jag undrade vad jag sysslade med. Kursen steg lite längre fram til 186 kr varpå jag gjorde en exit.


Min bruttoförlust vid exit blev enbart 355 kr vilket inte var särskilt farligt men sättet jag hade övertalat mig  själv med köpet och reagerat impulsivt lämnade kalla kårar. Girighet är en dödssynd och jag tror att om jag inte gjort felet här med mindre pengar hade det kostat enorma summor framöver.

Lärdomar?
Dels lärde jag mig att man måste gå efter sin egna analys. Man kan inte vänta på en börsreaktion, för om man  gör det så blir det troligtvis antingen en mindre vinst eller större förlust än ifall man hade reagerat i ett tidigare skede.
Det andra jag lärde mig var att oavsett vilket företag man än köper så måste man alltid ha en säkerhetsmarginal. Detta i form av billigare köppris än vad företagets egentliga värde är. Dels för att maximera utdelningen men också för att ge ett skydd vid en eventuell exit.


Vilka är era bästa respektive sämsta affärer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar