fredag 9 augusti 2013

Lucaras Q2-rapport














I afton ca klockan 23
en timma efter Torontobörsen stängt, så släpper Lucara Diamond sin Q2-rapport. Här tänkte jag göra en snabb uträkning av företagets presumtiva vinst, detta för att kunna jämföra med de verkliga siffrorna och se om jag gjorde en någorlunda reko uppskattning. Eftersom jag är ovan med analyser så ser jag detta som en upplärningsprocess därför kan det vara risk att det återfinns fel eller saker jag inte tagit i beaktning. All konstruktiv kritik är därmed välkommen.

Utgifter:
Operating expenses: 12,5 M
Royalty expenses: 3,2 M
Exploration expenditures: 0,2M
Administration: 1,9M
Sales and marketing:  0,6M
Depletion, amortization and accretion: 4,4 M
Finance expenses: 1,0M
Foreign exchange loss:  3,1M

Summa utgifter för Q1: 26,9M usd.

För Q2 så har Lesothogruvan sedan februari inte varit aktiv i drift så kostnaderna minskar där. Jag ponerar att 

Utgifterna under Q2 uppgår till 24 MUsd.

Intäkter: 125 000 carat x 243usd (snittpris) = 30,4M

+24,8M usd från specialauktion  = 55,2 M usd

Antal aktier (fully diluted): 381.007.749 'aktier'

Nettoresultat = 55,2M - 30,4M usd = 24,8M
24,8 / 3,81 (båda är i miljoner)  = ->   
Earnings Per Share (EPS) = 6,51 cents per aktie

Dvs ett positivt resultat som jag tror kan driva kursen nästa vecka mot 6,50 kr och möjligtvis passerar 7kr med lite tur. Men som jag sagt innan, all kursspekulation inom ett visst tidsintervall är inget annat än spekulation och skall ta med en rejäl nypa eller som en stor säck med salt. ;)

Nästa auktion blir 2 sept (16 diamanter inkl fem st över 100 carat) och därutöver en extrainsatt i november. Idexonline för slipade diamanter ligger på 131,10 (9/8-13) vilket är lägre än de senaste månaderna. Detta  kan i slutändan påverka försäljningspriset på rådiamant. I slutet av året kommer ett lån på 33,3 miljoner usd att betalas tillbaka och man blir förhoppningsfri skuldfri från det kortfristiga lånet.

Fortsättning följer:
------------------------------------------
**Här nedan kommer jag posta de faktiska resultaten, utgifterna och EPS och göra en jämförelse med mina approximationer. Skall bli spännande att se hur nära jag träffade. Återkom till den här tråden imorgon om ni vill se uppföljningen.
--------------------------------------------
Uppdatering:
Faktiskt resultat:
Utgifter Q2 uppgick till 24,5 Musd (jag gissade på 24Musd...booya!!)
Intäkter Q2 uppgick till 47,2 Musd (gissade på 55,2 Musd. Okej uppskattning men lite för hög.)
Nettoresultat = 47,2-24,5 = 22,7Musd (gissade på 24,8M)
Earnings Per Share (EPS) =  6,02 cent per aktie (jag gissade på 6,51)
Jag förmodar här att de inte utgått från diluted shares dvs inkl obligationer etc som jag gjorde då min beräkning med deras siffror gav mig 5,96 cent/aktie i EPS..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar