onsdag 14 augusti 2013

Appleskuttet

Tryck för att förstora

Igår ca kl 2pm EDT skedde något extraordinärt när jag följde mina Appleaktier, börsvärdet hoppade 10 dollar på bara några sekunder. Jag sa till min vän att det som hänt är antagligen börsrobotar som går bananas eller så är det någon riktigt rik man som investerat. Jag hade halvt rätt. Det var en mycket rik man som hade investerat fast inte vid det tillfället, det som ledde till den kraftiga reaktionen var att denne man skrev att han HAR INVESTERAT tidigare i Apple.


Vid den tiden postade Carl Icahn ett inlägg på twitter:
"We currently have a large position in APPLE. We believe the company to be extremely undervalued. Spoke to Tim Cook today. More to come".

Vem är då denna Carl Icahn och hur rik är han?
Detta är en man som är chairman för Icahn Enterprises, ett holding company (dvs ett bolag som köper stora andelar i företag, vilket kan fungera som säkerhet för bolaget utan att själv bedriva tjänster). Han har ägt 3% av Warner Bros som värderas över miljardklassen. Detta uttalande medförde lite "monkey see, monkey do" hos börsen då folk tar rygg på hans investering i samma anda som när Buffett gick ut med att han hade köpt Heinz ketchup. Kort sagt, kursen hoppade igår och detta var anledningen.

Twitter är alltså ett lätt sätt för människor att nå ut enkelt, gratis och effektivt med sitt budskap vilket bevisas här då media kort därefter började skriva spalter om hans uttalande. Fanns det då någon tanke bakom uttalandet? I hans Twitterbeskrivning står det:
 "Some people get rich studying artificial intelligence. Me, i make money studying natural stupidity"

I mina ögon så ville han få börsen att börja röra sig inför den 10 sept då de nya iPhone modellerna skall introduceras innan release. Kursen gick iaf upp 22 dollar och 4,75% igår.

Era tankar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar