torsdag 4 juli 2013

Sparräntor och CSN

Hej alla glada som följer bloggen min.
Idag tänkte jag diskutera lite om ändringar jag gjort i mitt sparande som dessförinnan varit minimalt. När man har ett sparkonto så vill man ju gärna ha så mycket sparränta som möjligt, gärna 500 % men drömma kan man ju. Så istället har jag haft som mål att de pengar som är likvida och inte investerade skall kunna finnas i en form som överträffar inflationen.

Riksbankens indexmål är en inflationsökning på 2%, mitt mål har därför varit att överträffa detta, samtidigt som jag har möjlighet för fria uttag, insättningar och statlig insättningsgaranti. Självklart kan man välja nåt i mörkerlandet såsom 'Sherrys oljebank AB' eller 'Karlssons hemmabank' med 7 % sparränta men jag ville välja något som inte är alltför okänt och med för hög risk. Valet föll på Volvo finans Bank AB som för stunden erbjuder 2,20 procent rörlig ränta inkl. insättningsgaranti och fria uttag.

När jag bytte hade jag ett enkelt sparkonto på SEB med 0,55 % ränta samt ett sparkonto på Avanza Bank med 0,65% ränta (**edit: till Avanzas försvar hade jag möjlighet att öppna ett Sparkonto+Nordax (?) med 1,65%**). Seriöst vad är detta för urusla räntor? Jag har nu kollat vad jag får för sparränta om jag öppnar ett sparkonto på Handelsbanken här i Danmark (håll i er nu)... 0,000% XD. Jag vet att jag inte vill binda mig för att öka procenten men någon slags lägre gräns måste det finnas? Dessa sparräntor är skamliga och somliga icke-existerande. För mig så fyller nu dessa tre svenska banker tre olika ändamål:
Image


SEB: Positivt- Bäst support, bra internetbank, bra aktieanalyser och lätthanterlig. Här har jag mitt lönekonto.
Negativt- Högt courtage (69 kr), hög prislapp för utlandsöverföring (250 kr), dålig sparränta.

Avanza: Positivt- Bra courtage, god vilja att göra förbättringar och ändringar både vad gäller hemsida och att lyssna på önskemål från kunder. Går enkelt och snabbt att kontakta support, särskilt via telefon. Här har jag mina investeringar.
Negativt- nivån på support varierar. Jag har sett tvetydligheter på hemsidan där information på två olika ställen på hemsidan informerade om samma ämne men hade olika punkter med. Telefonsupporten bekräftade sedan den ena infon vilket visade sig vara fel och detta ledde till ett försvårande ärende för mig och upprepade kontakter med support. Det hela löste sig emellertid på tillfredställande sätt och jag har inte tappat min tilltro till Avanza, men tycker Avanza bör vara vaken så att dylikt  inte uppträder igen.

Volvo finans Bank:
Inte varit kund tillräckligt länge för att bedöma om dennes positiva och negativa aspekter. Här har jag sparande.


Över till CSN:
Jag har en hel del vänner som studerar på högskolan och när man frågar dem om CSNs ränta så får man höra allt mellan 2-3% procent. Jag blev därför nyfiken att kolla upp detta då min studieskuld är 348 600 kr och jag har 1,5 års CSN kvar, och en procents skillnad gör avsevärd skillnad på längre sikt och jag blir inte färdig läkare förrän om tidigast 3 år.

Det visade sig att den nuvarande CSN-räntan för lån endast var 1,3%. Därefter tillkommer expeditionsavgift för hantering av ärende på 120 kr (en gång om halvåret?). Härmed har jag ingen ångest för att jag använder en del av lånet till investeringar, om dock försiktiga sådana och jag vill gärna ha lejonparten i stora gedigna företag.

Det var allt för nu. Det har blivit en hel del fler inlägg sista tiden då jag har ett härligt sommarlov. Kommentera eller skriv om ni har frågor så svarar jag gärna.

PS. Jag har påbörjat en aktieanalys av B&B men det tar lång tid och jag är inte alltid så aktiv så ha tålamod. Dessutom, håll utkik om approximalt en vecka efter min nya domän: http://aktieboom.se. Mer info kommer inom kort. Peace, och 'låt era investeringar alltid vara er gynnsamma' ;).

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Ja det är svårt att hitta trygga sparkonton idag som överstiger inflationen. Sen måste man ju även betala 30% i skatt på räntan (du kanske redan hade tagit med det i beräkningarna på Volvo finans?) Dock kanske du kan kvitta det i din deklaration?

    Mvh
    Eko trygghet från mobilen

    SvaraRadera
  2. Jaså, på räntan också? Aja jag är inte förvånad, det är ju en vinst det också. Men denna dras väl skatten på direkt vid årsskiftet? Jag har ju VP-konto, jag vet inte om man kan kvitta det i deklarationen, och vi snackar småpotatis vad gäller räntevinsten då jag har väldigt lite likvida pengar på sparkontot för tillfället.

    SvaraRadera