onsdag 10 juli 2013

Kommande kvartalsrapporter och mina tankar

Nedanför har jag sammanställt en lista över mina innehav samt markerat med tjock stil de tre närmast annalkande rapporter samt mina tankar om vad jag tror hur marknaden ser på rapporten.

Apple - 23e juli (kvartalsrapport).
Här tror jag vi kan vänta en positiv rapport och det kan driva aktiekursen något uppåt. Apple har fortfarande stadiga intäkter även om deras produkter varit i lä på sistone medan Samsung har stått i rampljuset.

Avanza - 10e juli (kvartalsrapport) dvs idag
Tyvärr så tror jag att det kan komma ett negativt tll neutralt besked, förmodligen lägre intäkter än förra året fast med fler sparkonton. Jag spekulerar i ett mindre fall i kurspåverkan på några procent. Min syn på företaget är att jag vill ha klartext i hur de skall göra med NordNet och inte låta det skvalpa. Samtidigt är insiderhandeln icke-existerande på köpsidan, detta är en negativ aspekt fastän företaget har låga utgifter och hög utdelning.

Lucara - 9e augusti (kvartalsrapport).
Denna rapporten kommer troligtvis driva kursen mot 6,50 eller mer. Lucara tuffar på än så länge och produktionen och insatserna har givit goda resultat. Jag sitter tryggt kvar.

Ratos - 15e augusti (kvartalsrapport)
Här förväntar jag mig en trendbrytning i intäkter med de nya företagen och en positiv rapport. Kursökning kommer på köpet.

TeliaSonera - 17e juli (kvartalsrapport)
Här tror jag definitivt på en överlag positiv rapport och kurshöjning. Än så länge verkar kursen vara undervärderad sett till möjligheterna.

Jag väljer att återkomma den 15e augusti eller tidigare för att se ifall mina tankar om rapporterna föll rätt ur. Jag vill gärna investera i ett nytt företag men jag har varken likvider eller anser att läget är ultimata för mina prospekt som ligger på övervakning.

För övrigt: jag inspekterade på handelsbankens sparvillkor över hur mycket sparränta jag kunde få om jag öppnade ett sparkonto här i Danmark, just nu får jag hela 0,000%   *RIDÅ*. Blir troligtvis att jag öppnar ett sparkonto på Vestjysk bank, någon med aktier där som blir glad om jag väljer just den banken för sparkonto? Jag kommer gå till ett kontor för handelsbanken (ligger 300 meter från där jag bor) och yrka om samma sparränta som vestjysk erbjuder (fjuttiga 0,4% för belopp under 50kdkk och 2 gratis uttag/månad) innan jag öppnar upp ett konto där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar