torsdag 14 februari 2013

Nya diamantaktier

Fyllde på mina Lucara diamond-aktier till en kurs på 3,80 igår, så jag sänkte mitt GAV från 4,07 till 4,01. Just nu ligger kursen på 3,78 och det kan man ju bli lite irriterad över men det är bara att sluta tänka över.

Varför fyllde jag då på?Image

  • Diamantindex ligger extremt lågt, endast 132. (http://www.idexonline.com/Diamond_Index_Drivers.asp), jämför med ca 140 för ett år sedan. Så fort detta vänder så kommer intäkterna öka, fynden får gärna vara flera då.

  • Mothaegruvan i Botswana har varit kostsam att bygga ut i kombination med få fynd och högre kostnader till mindre intäkter. Nu vill man istället öppna upp ett samarbete med företag som också kan nyttja gruvan, samtidigt som man letar nytt. Härmed bör kostnader minska, samtidigt som man fortfarande kan hitta nya diamanter.

  • Lucara har inte sålt den sista blåa diamanten på 4,77 carat under förra auktionen som kan dra med sig en del pengar. Denna kommer auktioneras ut den 18 mars.

1 kommentar:

  1. [...] ännu fler Lucara Diamond till en kurs på 3,60 (vilket var ganska tursamt) , se tidigare inlägg http://aktieboom.wordpress.com/2013/02/14/nya-diamantaktier/ . Har nu sänkt mitt GAV från 4,01 till 3,93. Äger totalt 6680 aktier här vilket gör den till [...]

    SvaraRadera