fredag 8 februari 2013

Dissar Ski-star

Image

Ski-star. Jag gillar namnet, det låter fint på läpparna.
Detta var ett av företagen som jag hade planer på att investera i långsiktigt men efter att snabbt gått igenom senaste årsrapporten där jag främst bedömde risker*, långfristiga skulder över EBITDA, omsättning, cyklicitet, negativa utdelningsförändringar så har min åsikt förändrats mot det sämre. Jag anser också att Ski-Star varit ganska dåliga med att presentera deras skulder och det känns som de vill dölja något.

*Risker omfattar bl. a
Konkurrens i form av solresor, dåliga väderförhållanden under kritiska perioder (främst dec-april ty detta är ett cykliskt företag man gärna vill köpa på sommaren), popularitet etc.

Finns det något positivt då? Jo.. de är på gång med långsiktiga avtal i Alperna vilket skulle kunna ge en mer stabil inkomst och erbjuda fler kunder i utlandet möjlighet att nyttja Ski-Star. Men jag tror ändå folk föredrar solresor i dagsläget.

Kort sagt så väljer jag att förpassa tillfället att investera i detta företag i dagsläget då framtida ökade inkomstmöjligheter hade varit ren spekulation från min sida, och en tilltro till vädergudarna. Därför säger jag nej tack idag och fortsätter vänta på att mina andra potential ska falla i pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar