torsdag 14 februari 2013

Gick in i Telia

Köpte 235 aktier i TeliaSonera till en start.
Beslutet togs helt sonika grundat på ca 8-9 P/E, direktavkastning på 6,5% och att styrelsen byts ut. Fram tills att hela styrelsen bytts ut och en ny VD kan presenteras kommer det finnas en viss osäkerhet i aktien vilket speglar sig i den låga kursen, Uzbekistanaffären har ju också en stor del i färgningen av kursen.

Vad tror jag själv då? Jag är helt övertygad om att det förekom mutor och att det dessutom inte är nåt onormalt inom affärsuppgörelser i sådana länder. Därför är det rätt att VDn avgick då det inte går att smussla under mattan.

Jag ser ingen annan möjlighet än att Telia kommer vara en stabil aktie de nästa 1-2 åren och med ett starkt kassaflöde och tecken på att telia syns överallt på nätet och med reklam här i Danmark samt nyligen upprättat ett 4G-nät så har företaget en del vinster att plocka. (alla har smart phones här - utom jag såklart). Osäkerheten, ligger i mina ögon, i Asien där andra krav finns för expansion.

Plus: stabilt kassaflöde, utdelning, bra P/E, namn med bra market value, staten äger 37 % (detta kan också vara nåt negativt men jag ser det som ett tecken på stabilitet)
Minus: Uppföljning av Uzbekistan, osäker expansion

Notering till mig själv är att jag får vara försiktig med att jaga kursen som jag gjorde idag, kursen sjunker ändå. Måste göra en bättre värdering och inte bara granska och säga att den är billig och försöka komma in ASAP. Pga detta fick jag en GAV efter courtage på 43,57 kr.

--------------

Off topic: Imorgon kommer Ratos bokslut. Skall bli spännande. Jag tror på en initial uppgång av kursen följt av en avplaning (dock ändå med lutning mot det positva). Tror alltså på en ganska neutral rapport men skall bli intressant att se hur Aibel kan generera pengar.

Happy Valentine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar